Huidig oefenterrein Oirschot

Huidig terrein [eind 2018]

Het huidige oefenterrein is momenteel te verdelen in 5 gedeeltes. Vak A tot en met vak E. Niet alle vakken worden frequent gebruikt. Doordeweeks kun je verschillende voertuigen en eenheden tegenkomen.
Dit varieert van MB’s tot de Leopard 2 Kodiak-geniedoorbraaksysteem. De 13e lichtebrigade oefent er regelmatig met hun pantserinfanterie, pantsergenie, hersteleenheden en geneeskundige dienst. Mariniers behoren ook tot de vaste bezoekers naast Luchtmobiele eenheden al dan niet samen met de transporthelikopters. Op de Strijpse kampen, terrein naast de kazerne, zit het huidige OtcRij die rijlessen verzorgt. Deze les-voertuigen zie je ook bijna dagelijks op de heide rondrijden.

Vak A:
Boven de A58 ligt vak A. Voorheen lag dit aaneengesloten met het huidige terrein, maar door de aanleg van de A58 in de jaren 50 niet meer. Dit terrein wordt ook minder frequent gebruikt en bestaat hoofdzakelijk uit heide en wat zandpaden. Het mag ook niet gebruikt worden voor oefeningen met voertuigen. 

Vak B: Tussen de Eindhovensedijk en de A58 in ligt een gebied voornamelijk bestaand uit bossen en heide. Er liggen daar 3 bivaklocaties en het terrein is omringd door een tankbaan. Het terrein wordt vooral gebruikt voor de rijopleidingen en oefeningen te voet. Zeer sporadisch zie je hier ook helikopters landen.

Vak C:
Tussen de Eindhovensedijk en de Wintelresedijk ligt het centrale deel. De basis heeft hier zijn in/uitgangen, er is een grote stuifzandvlakte, drassige heide en bossen.
Je kunt er 6 bivaklocaties vinden, een compound, bergingsput, de Piroc-hut en Knockyhill. Ook is dit gebied in gebruik door de genie. Die mogen in dit gebied graven, tankversperringen opwerpen etc.  Centraal is het “spottersbos” daar staan bij mooi weer veel fotografen te wachten op acties van de helikopters. Het gehele gebied is namelijk ook een GLV. Dit staat voor Gebied LaagVliegen. OT Oirschot heet dan ook GLV-5 voor de Luchtmacht. Dit betekent dat helikopters hier zo laag mogen vliegen als de oefening nodig acht, tot aan landen toe. Bijna overbodig te melden dat dit het drukste gedeelte is van het oefenterrein.

Vak D: Links van de Wintelresedijk ligt een groot bos en heidegebied met nauwelijks stuifzand. Hier mogen geen pantserrupsvoertuigen komen, enkel wielvoertuigen. Het gebied heeft 7 bivaklocaties. Een fietspad loopt er rondom heen waardoor je als fietser soms midden in een oefening belandt. Voor de mountainbikers loopt er ook een route door deze bossen die op sommige plekken het actieve gedeelte van het OT doorkruist waardoor je wel eens tijdens het mountainbiken ineens moet uitwijken voor een oefening. Ook de helikopters gebruiken dit stuk oefenterrein voor hun oefeningen. Confined area landings, droppen van ladingen en oppikken van bemanningen. 

Vak E: Zuid westelijk gedeelte. Vooral bossen en mij onbekend waarvoor dit terrein in gebruik is. Het lijkt bij de nieuwe indeling ook afgestoten te worden. Uit archeologisch onderzoek blijkt ook dat dit vak van grote historische waarde is met restanten van vroegere bewoners en hun jachtgebieden.

Compounds.

Op de Oirschotse heide staat al vele jaren een compound. In 2005 waren het er zelfs nog 2.
De huidige compound A staat nabij een bivaklocatie centraal op de zandplaat en compound B stond vlak naast de basis. Op Google-earth in 2005 is dit nog goed te zien. 
In 2005 was het nog niet veel meer dan een een vierkante bak met zandwal. De jaren erna is het steeds een beetje uitgebreid. 

Luchtfoto compound 2005

Mijn eerste foto’s dateren uit 2010. Er was nog geen echte ingang, aan de zuidzijde was de wal enkel platgereden en in het midden waren containers geplaatst welke slordig tegen de wallen stonden/lagen zonder doel.
Pas in 2011 werd het wat fraaier. Er werd met behulp van Hesco barriers een toegangssluis gecreëerd, de wallen werden flink opgehoogd en de containers beter geplaatst.

In 2014 was er weer een update. De containers werden anders opgesteld en er werd begonnen aan een dak op de containers. Dakspanten werden geplaatst maar pas een half jaar later werden er dakplaten opgelegd. Of het ooit geheel dicht is geweest weet ik niet, maar een half jaar later lag het geheel plat na een flinke storm. De wind had vrij spel dus de spanten waren als luciferhoutjes gebroken.

Eind 2015 werden de containers weer anders opgesteld en sommige opgestapeld waardoor je van grote afstand de compound kunt waarnemen, de containers waren al snel prooi voor graffitispuiters. De compound wordt steeds meer gebruikt als kamp welke verdedigd dient te worden. Om de paar weken zie je ook de VEVA de compound beveiligen, ze liggen op alle hoeken urenlang in de rondte te kijken. 

In november 2018 is de compound wederom grondig verbouwd, het begint nu steeds meer op een klein dorpje te lijken omringd door hesco’s en wachttorens. 


Piroc-hut.

Bezoekers van de heide zullen ongetwijfeld wel eens het witte huisje hebben gezien. Dit is de Piroc hut (Pantser Infanterie RijOpleidingsCentrum) . De exacte geschiedenis is niet eenvoudig te vinden, althans niet online. Vroeger was de PIROC nabij Veldhoven, hier werden rijopleidingen gegeven op oa de YP408 en latere voertuigen. Heden is het een park en woonwijk en is er nauwelijks iets van terug te vinden. De Piroc-hut staat nog wel gewoon op de heide. Ik vermoed dat het een dependance was van het centrum in Veldhoven. Wanneer de cursisten leerde rijden op de heide konden ze daar terecht. [Mocht iemand een link/info hebben over dit gebouwtje dan hoor ik het graag]

Naast de hut ligt een een kleine vlakte, half omringd door een hoge zandwal. Hier wordt regelmatig een bivaklocatie ingericht.    


Bergingsput

Vlak tegen de basis aan was voorheen de bergingsput. Diverse voertuigen werden in de put gereden en mbv van bergingsvoertuigen, zoals de YBZ, Leopard 1 en 2 bergers, eruit getrokken. 
Het is door de jaren heen flink verandert. Eerst was het gewoon 1 grote kuil met vlakke oevers. Een poos later werd er zandwal omheen gelegd. Het jaar erop werd er een zandwal dwars doorheen gelegd zodat je 2 bakken had.
Heden is de functie bergingsput niet meer van toepassing omdat er op de kazerne zelf een uitgebreid bergingsterrein is gebouwd. 
Nu is het weer 1 bak, wel gehalveerd, met zandwal eromheen en daaromheen een gracht/sloot en afgezet met palen zodat er zeker niet ingereden kan worden. Niet enkel de bergers maakte gebruik van de bak maar ook lesvoertuigen reden er regelmatig in. Mariniers in hun BV206 gebruikten het om tegen de wal omhoog te klimmen dan semi-varen/rijden (afhankelijk van waterstand) en weer eruit. 
Eind 2015 dook ook de Kodiak met mijnenploeg erin die hem gebruikte als grote wasbak. Het heeft me door de jaren heen leuke foto’s opgeleverd, helaas einde tijdperk. 


Knocky hill.

Deze naam zal niet bij iedereen bekend zijn, maar er is 1 zandheuvel op de heide. De benaming “hill” is ook wat pretentieus want veel meer dan een verhoging met zand is het niet.
Lesvoertuigen gebruiken Knocky hill vooral om omhoog te klimmen en zo wat variatie in het terrein hebben.  Luchtmachtspotters noemen het “de slopes”. Soms wil er dus ook wel eens een helikopter op landen. Enkele jaren geleden werden hier opnames gemaakt voor een kort defensiefilmpje “Split second” met de Cougar. Beelden van de brownouts etc zijn hier op Knocky hill geschoten.