Final Frischling 412pantsergenie

Biggen worden zwijnen

Ik moest de betekenis even Googlen, Frischling, maar het komt uit het Duits en betekent big.
412pantsergenisten noemen ze zwijnen maar voor ze zover zijn moeten de biggen eerst een opleidingstraject doorlopen en dit was de afsluitende week.  Deze is genaamd Final Frischling. Tijdens deze laatste week werden op verschillende plekken diverse scenario’s afgewerkt.

Sweeping

Rond 0900 kwam een Boxer, 2 Scania’s en een Kodiak aangerold. De genisten moesten een baan vrijmaken van landmijnen waarna een tankgracht doorbroken moest worden met de Kodiak. De genist die  in de ochtend alles aan het afzetten was meldde al dat ik veel geduld moest hebben voor ze gingen breachen en dat was geen leugen. 5 uur lang in de brandende zon werd er +- 75m terrein landmijnvrij gemaakt.  Stapje voor stapje werd met de Minelab het terrein afgezocht naar landmijnen. De Minelab zoemde er soms vrolijk op los als er weer een metalen voorwerp gedetecteerd werd. Uiteraard gebruiken ze geen echte landmijnen tijdens deze oefening, maar zogenaamde excercitie landmijnen. Qua vorm en gewicht gelijk aan de explosieve variant maar totaal ongevaarlijk. 

Wanneer iets gedetecteerd werd gingen ze plat op hun buik het nader onderzoeken en identificeren. Markeren en weer door sweepen. Vele warme uren later bereikten ze de gracht. Nu werden de landmijnen met touwen vastgemaakt en vanaf een veilige afstand werden ze enkele meters verplaatst. Mocht er een 2e explosief onder de landmijn liggen met een anti lift systeem dan ontploft de mijn met alle gevolgen van dien als je dit met de hand zou doen. Het gedeelte achter de gracht moest ook gecleared worden, zodra dat gedaan was werd de Kodiak opgeroepen om de gracht te doorbreken.  

[tekst loopt door onder de foto’s]

 

Breaching/doorbreken

Vorig jaar was met eenzelfde eindoefening de Leopard 1 genie die de gracht moest doorbreken. De nieuwere Kodiak is een stuk sterker en de gracht met wal was zodoende binnen enkele minuten doorbroken. Om ervoor te zorgen dat wielvoertuigen eenvoudiger door de gemaakte doorbraak kunnen rijden moest er een mat aangelegd worden. Met de hand werden de matdelen, zeskante metalen platen, in elkaar gehaakt. De volledige mat wordt dan achter de Kodiak gehangen welke hem naar de gracht sleept en hem daar neerlegt. Nu kunnen wielvoertuigen zonder zich vast te rijden weer verder trekken. Missie volbracht. Eind van de week zijn er weer een aantal volwaardige genisten gereed.