Jaaroverzicht 2020

Gewoontegetrouw sluiten we het jaar af met het jaaroverzicht. Hoe ging het met DefensieFotografie in 2020?

Omgaan met teleurstellingen

Laten we met de deur in huis vallen. Het jaar 2020 heeft niet gebracht wat we gehoopt hadden. Corona of COVID-19 hebben de wereld in een ‘nieuwe normaal’ gestort. Binnen de context van Defensie waren er immense veranderingen in de plannen. Om een indruk te geven:

• Alle evenementen rond 75 jaar Bevrijding zijn geannuleerd.
    Het was het laatste lustrum en het laatste kwarteeuw waar nog veteranen en mensen die de Tweede Wereldoorlog hebben meegemaakt aanwezig konden zijn. Waarin we stil zouden staan bij de bevrijding en wat vrijheid voor ons betekend.
  • Defender Europe 20 is sterk afgeschaald.
    Het had de grootste internationale oefening sinds jaren moeten worden. Verder dan de aankomst van materieel zijn wij niet gekomen. De resten van de oefening speelden zich af in Oost Europa.
  • Geen Luchtmachtdagen, Landmachtdagen of Vlootdagen. Zelfs de kleine regionale dagen gingen niet door.
  • Weinig oefeningen.
    Oefeningen zijn grootschalig geannuleerd. Pas na de zomervakantie kwam het weer wat op gang om de ‘readiness’ van de krijgsmacht te houden. Zebra Sword ging gelukkig in afgeslankte vorm door.

Dus ook wij zaten in quarantaine en hielden ons aan het verzoek om er zo min mogelijk op uit te gaan.

2020: Groei in impact

In 2019 was de focus gericht op content en kwaliteit. Het jaar 2020 is het jaar geworden dat we mogen samenvatten door de impact die wij maken. We zijn prettig verrast dat het grote publiek ons weet te vinden.

Op de website meten we sinds 2016 het bezoek. Door middel van de onderstaande tabel krijg je een indruk van het aantal keer dat onze website bezocht is. De meetperiode is telkens van 1 december tot en met 30 november.

20162017201820192020
Unieke websitebezoekers3.3347.1249.45423.69990.897
Aantal getoonde pagina’s6.83417.93826.79858.037199.271
Duur bezoek1:311:161:311:151:08
Bezoek uit Nederland76%86%84%87%90%
Mobiel gebruik47%58%53%65%64%
Volgers op Facebook3377951.2341.5211.726
Volgers op Instagram2.5903.7444.224

Het meest bekeken is de nieuwspagina over Defender Europe (25.353 weergaven). In de woordenlijst (22.066 weergaven) is KVO met 5.514 weergaven het meest bekeken. De Leusderheide en de Vlasakkers zijn de populairste oefenterreinen. De Leopard 1V blijkt het populairste voertuig.

2021

In januari starten de vaccinaties. Sommigen zeggen dat we pas vanaf augustus 2021 weer vrij en risicovrij kunnen bewegen. Dus vooralsnog geen grote plannen voor 2021. Het onderzoek naar de MOB-complexen zal doorgaan (we zien in de cijfers ook hier een forse belangstelling). En de website https://www.oorlogsgraf.nl/ zal inhoudelijk doorgroeien. Maar verder:

We wensen je een veilig, gezond en goed nieuw jaar!