Omscholing ‘Beren’ van 17 Painfbat GFPI

Omscholing Boxer 17 Painfbat

De omscholing naar de Boxer voor 42 Painfbat Limburgse Jagers zit er al een poosje op. Voor eerdere reportages waren we te gast bij de Bulldogs (Bravo Compagnie) en de Eagles (Charlie Compagnie). In 2018 zijn Alpha, Bravo en Charlie Compagnie van 17 Painfbat GFPI (of voluit geschreven ’17 Pantserinfanteriebataljon Garderegiment Fuseliers Prinses Irene) voor de omscholing aan de beurt.
Het grote verschil tussen het 42ste Painfbat en het 17e Painfbat was dat het 42ste nauwelijks voertuigen meer had door het wegbezuinigen van de CV90 en de Boxer hierdoor een welkom einde maakte aan de term “voetbataljon”. Het 17e heeft momenteel nog de Bushmaster, maar deze wordt nu gedeeltelijk ingeruild voor de Boxer Geniegroep.
Woensdag 14 maart waren we te gast bij de “Beren” van het 17e, Charlie Compagnie. Deze bijten het spits af dit jaar met de omscholing. Na een theoretisch deel mochten de voertuigcommandanten het geleerde in de praktijk gaan brengen tijdens een FTX.  

Begin de dag met Fosfor

Route ford
Route Ford

Om 8.00 begon de dag met het simultaan verschieten van rookgranaten. 2×4 Boxers vuurden tegelijk hun rooklading af. Het RCWS bovenop de Boxer heeft naast het .50CQB  machinegeweer  8 rookbuslanceerbuizen. Deze geven een luid plopgeluid wanneer de rookbussen met een rotgang omhoog geschoten worden. Voor ze de grond raken spatten ze uit elkaar en de fosfor ontbrandt.
Een groot gedeelte van de heide kleurt grijs en de dikke rookwolk ontneemt de Boxers aan het zicht. Een mooi begin van de dag. Nadat de rook was opgetrokken maakten ze zich gereed voor vertrek.

We liepen deze dag met de OPFOR mee, de oefenvijand, die het de Boxers moeilijk maakt door op onverwachte locaties de Boxers onder vuur te nemen. De acht Boxers splitsten zich op in 2 pelotons. Wij reden mee met eenheid 5 en namen route “Ford”. Een blik op de kaart verraadde dat de bedenker van de route een filmfanaat is. De coördinatielijnen hebben allen namen van acteurs en actrices.  

 

Door de ogen van de infanterie

De OPFOR zet een MB in het zicht en is zelf verdekt opgesteld en begint te vuren zodra de Boxer nadert. De MAG begint te vuren, de thunderflashes vliegen door de lucht. De Boxer begint te terug te vuren met de .50CQB, stopt om de infanterie uit te laten stijgen en blijft tussendoor vuur uitbrengen. Binnen 6 seconden nadat de achterklep is neergelaten verlaat de laatste fuselier de Boxer.
Wij als fotografen hebben een totaaloverzicht, we weten waar de “vijand” zich ophoudt, de fuseliers stijgen uit en worden meteen onder vuur genomen en moeten dan snel handelen en richting de goed verschanste vijand rennen, begin er maar aan! De Minimischutters, die als eerste uitstijgen, beginnen terug te vuren. Soms hoor je luidkeels schutters roepen “STORING” waarna hun buddy het vuur overneemt en hij de storing kan oplossen en weer verder kan. Als de vijand is overmeestert wordt het voertuig en het terrein rondom de Boxer nagezuiverd door voorbij het aanvalsdoel te lopen en te bekijken of alles uitgeschakeld is. Ondertussen wordt alles in de gaten gehouden door de instructeurs en worden de aandachtspunten genoteerd. Deze worden later besproken. 

 

Door de ogen van de OPFOR

De oefenvijand wacht geduldig af tot de Boxer dichtbij genoeg is  en opent dan het vuur. Door over de schouder van de MAG-schutter mee te kijken krijg je een beetje het idee waar ze mee bezig zijn. Je moet toch wel ballen van staal hebben wil je richting een vurende MAG of ander machinegeweer optrekken. Nu wordt er uiteraard enkel oefenmunitie gebruikt maar in oorlogssituaties komt er een berg lood op je af, respect voor de mannen en vrouwen van defensie die zich voor anderen in dit soort situaties willen begeven.
Even later moest de MAG-schutter  zich gewonnen geven aan de fuseliers die flink tegengas gaven en ons vanaf meerdere kanten insloten en uitschakelden. 
Ik, als fotograaf, blijf dit machtig vinden om dit van dichtbij mee te maken. Zeker als je een stuk voor de OPFOR op een berg zand ligt en er meerdere schutters vurend op je aflopen en omhoog klimmen onder luid geschreeuw en je ineens midden in de actie zit. 

 

Evaluatie met instructeurs

Tijdens de middagpauze wordt de ochtendsessie besproken door sgt1 Dennis en de Smi Remko samen met de commandanten. Hoe vonden ze (de cursisten) het zelf gaan? Wat moet anders, wat zou je anders doen in de toekomst? Niet meteen de oplossing zelf aandragen als instructeur, nee de cursisten moeten zelf nadenken hoe ze dingen gaan verbeteren. Daarna wordt er wat bijgestuurd en met het geleerde begon de middagsessie. Deze bestond uit dezelfde route maar dan in tegengestelde richting. En wederom veel uitgestegen acties. Aan het einde van de dag zat de FTX erop en gingen de fuseliers retour basis. Opnieuw evalueren en daarna natuurlijk het noodzakelijke onderhoud. De omscholing gaat morgen weer verder.