Jaaroverzicht 2018

Het jaaroverzicht van DefensieFotografie Nederland over 2018.  We beginnen deze keer met de getallen. Daarna zie je de meest bijzondere foto’s van dit jaar.

Rustiger met reportages

In 2018 zijn er 23 nieuwe reportages voor de website gemaakt: 5 reportages door John, 16 door Martin en 2 gezamenlijk. Het jaar toont daarmee een trendbreuk ten opzichte van de voorgaande jaren.

2015 en eerder201620172018
Totaal aantal reportages25273723
– Oefeningen913239
– Nieuws7965
– Historie8465
– Overig1124

De terugloop heeft een aantal redenen. Het aantal heidagen (het aantal dagen waarop op een oefenterrein het geluk beproefd werd) stond door het ‘normale’ werk onder druk. Ons zorgvuldig opgebouwde netwerk (dat zorgt voor kansen) kwam onder druk te staan doordat dit jaar veel mensen van functie veranderden. Jammer genoeg hebben ook wij ook te kampen met de uitstroom van het personeel binnen Defensie. Tot slot zijn er een aantal oefeningen (als Rhino Recovery) dit jaar niet doorgegaan of werden juist de belangrijkste oefeningen in het buitenland gehouden. Ter illustratie: het aantal gemaakte foto’s van John dit jaar is maar net 1/3 van het aantal van vorig jaar.

Sterke groei online

Sinds januari 2016 hebben we deze website en, uiteraard, meten wij ook het bezoek. Door middel van de onderstaande tabel krijg je een indruk van het aantal keer dat onze website bezocht wordt. De meetperiode is telkens van 1 december tot en met 30 november.

201620172018
Unieke websitebezoekers3.3347.1249.454
Aantal getoonde pagina’s6.83417.93826.798
Duur bezoek1:311:161:31
Bezoek uit Nederland76%86%84%
Mobiel gebruik47%58%53%
Volgers op Facebook3377951.234
Volgers op Instagram2.590

Het meest bekeken artikel was over het Ouwe Stompen Bal 2018 en trok 655 bezoekers.
De meest bezochte pagina was de beeldbank- en naslagpagina over de Landmacht met 1081 bezoekers.
Op Facebook trok het artikel over de Sint in de CV90 de meeste kijkers: 2800 personen zagen de foto. Een andere topper was de primeur van de nieuwe Scania die door 1900 personen gezien is.

De foto-hoogtepunten van 2018

Tot volgend jaar!