Bijtanken, Trident Juncture in Stroe

Britse brigade trekt door Nederland

Van 8 tot en met 11 oktober rijden Britse militaire konvooien door Nederland. In totaal gaat het om 500 wielvoertuigen en 1.000 militairen die met de ferry aankomen in Hoek van Holland. De Britse troepen zijn op weg naar Noorwegen om daar deel te nemen aan Trident Juncture 2018 (TRJE18), de grootste NAVO-oefening sinds de Koude Oorlog. Defensie levert Host Nation Support (HNS, gastlandsteun) om de verplaatsing door Nederland in goede banen te leiden.

Route van konvooi

Aankomst in Hoek van Holland.
foto: Defensie.nl

Vanuit Hoek van Holland worden de Britse konvooien door motorrijders van de Koninklijke Marechaussee begeleidt via Rotterdam en Utrecht naar de legerplaats in Stroe nabij Apeldoorn. Daar worden de Britse konvooien voorzien van brandstof, waarna zij hun tocht voortzetten en bij Hengelo Duitsland inrijden. Ook levert Defensie eten en drinken voor de konvooien en onderdak voor Britse kwartiermakers die deze week al arriveren.  
Nederland ondersteunt op verzoek van Groot-Brittannië deze troepenverplaatsing. Defensie werkt in deze periode nauw samen met Rijkswaterstaat.

Black Rats

Logo Black Rats

Het gros van de Britse troepen maakt deel uit van de 4e Infanterie Brigade de ‘Black Rats’ en hebben als thuisbasis Colchester in Zuidoost Engeland. Deze flexibele lichte brigade is volledig uitgerust met wielvoertuigen en beschikken onder meer over Foxhound, Husky en Landrover voertuigen en MAN-trucks. Met de verplaatsing van ruim 2.500 kilometer naar centraal Noorwegen, oefent de brigade een snelle wegverplaatsing over grote afstand. Op initiatief van Nederland wil de NAVO samen met de EU de militaire mobiliteit verbeteren. Militairen moeten sneller kunnen verplaatsen door Europa en worden nu nog gehinderd door wetten en regelgeving.

 

Trident Juncture

Kaart TRJE18 in Noorwegen
Oefenlocaties Trident Juncture 2018
kaart: Forsvaret.no

De NAVO-oefening Trident Juncture 2018 duurt tot in november. Bijna 50.000 militairen uit 30 landen, waaronder enkele NAVO-partnerlanden nemen deel. De NAVO test in de oefening de inzet van de snelle reactiemacht. De oefening is daarmee een demonstratie van het vermogen en vastberadenheid van de NAVO om het grondgebied van de alliantie te verdedigen mocht dat nodig zijn. Nederland neemt met ruim 2.200 militairen deel aan de oefening afkomstig uit alle delen van de krijgsmacht. De oefening is bij het grote publiek bekend geworden vanwege het ontbreken van winterkleding voor onze militairen. Een probleem wat nu gelukkig en op een nette manier door het KPU-bedrijf is opgelost.

Verzamelpunt in Stroe

De route in Nederland gaat volledig over de snelwegen. In groepjes van maximaal 10 voertuigen om het verkeer niet te verstoren. Na 130 kilometer komen ze aan bij de Generaal-Majoor Koot Kazerne in Stroe voor een eerste stop. Bijtanken en even ontspannen.
De Koninklijke Marechaussee begeleidt de troepen op de weg. Op de kazerne houdt MOVCON een oogje in het zeil. MOVCON (Movement Control) verzorgt alle transporten voor Defensie. Men regelt het transport en de noodzakelijke papieren. En begeleidt bijzondere transporten. Hier in Stroe bewaakt de adjudant of het proces goed verloopt, de aantallen voertuigen kloppen en alles veilig verloopt.

Tanken en weer door

Naast de bemoeienis van de adjudant in het ‘vlekkenpak’ is het verder een Britse aangelegenheid. Zij ontvangen de voertuigen en zorgen dat ieder zijn voertuig kan aftanken.
Deze keer geen grootse bevoorradingsstraat. De BOS-pomp van de kazerne voldoet. Er schijnt deze week rond de 25.000 liter diesel en benzine doorheen te gaan.

Na het tanken krijgen de militairen de kans om een half uurtje te ontspannen. Met Hollandse koffie geregeld door de aanwezige TD-er. Er is een ‘Military Police Station’ ingericht, bemand door de 158 Provost Company, 3 Regiment Royal Military Police. Grootse MAN Recovery Trucks staan klaar om aan de slag te gaan bij pech onderweg.

Een grote groep Britse kwartiermakers is sinds vrijdag aanwezig en zorgt dat het de militairen verder aan niet ontbreekt. Onder hen een Britse historicus die als reservist de liaison is naar de Nederlandse gezondheidszorg bij personele ‘problemen’.  Zijn belangrijkste actie is dat hij alle kwartiermakers de bijzondere plekken rond Market Garden heeft laten zien. Heel veel historisch bewustzijn bij de mannen!

Een half uurtje pauze moet genoeg zijn. In Noord Duitsland mag men straks (en over 200 kilometer) overnachten. Over vier dagen komen ze aan in midden Noorwegen. Eerst nog even dwars door Denemarken en via de brug bij Kopenhagen naar Zweden. Trident Juncture 2018 is begonnen!

In de fotoreportage een impressie van het werk in Stroe.