DVVO: zonder transport staat Defensie stil

DVVO

Het Defensie Grondgebonden Luchtverdedigingscommando (DGLC) beschermt vanaf de grond belangrijke objecten, eenheden en gebieden. Dit doet men tegen vliegtuigen, helikopters, ballistische raketten en kruisvluchtwapens.

Foto: Media Centrum Defensie / Hille Hillinga
Foto: Media Centrum Defensie / Hille Hillinga

De komende maand gaat het DGLC oefenen op Kreta (update: zie de foto rechts, genomen op 4 oktober). Vandaag werd daarvoor, door de Defensie Verkeers- en Vervoersorganisatie (DVVO), 160 voertuigen in de Eemshaven ingeladen in een roll-on-roll-off transportschip. Het DVVO opereert vaak op de achtergrond maar is als militaire logistieke dienstverlener verantwoordelijk voor deze operatie. Zonder transport en de inspanning van deze bijzondere organisatie kan de reis naar Kreta niet doorgaan. Wereldwijd vertrouwt Defensie op deze organisatie!

Specialisten

Hoe belaad je een schip? Welk schip? Waar moet het heen? Hoeveel mensen en materieel? Tegen welke prijs?
Zo maar wat vragen die je aan de specialisten van het DVVO kunt toevertrouwen. Het transport naar Kreta begint met een planning over de omvang van het transport. In dit geval zijn het 160 verschillende voertuigen die naar Kreta moeten. Achter elkaar gezet een totale lengte van 2000 meter.

DVVO zoekt vervolgens een vervoerder die deze capaciteit goed en tegen een goede prijs kan vervoeren. Men ervoor dat het schip op het juiste moment in de Eemshaven ligt en beladen wordt.

Eemshaven

Waar laat je een militair konvooi? Hoe beveilig je dat?
De grootste Nederlandse haven, Rotterdam, is druk, overbevolkt en duur. De Eemshaven in het noordelijke puntje van Groningen biedt juist het tegenovergestelde en is daarmee aantrekkelijk voor Defensie. Met als bijkomend voordeel dat het bijdraagt aan de economie en de werkgelegenheid in deze provincie.
De Orange Blue Terminal wordt voor de gelegenheid omgetoverd in een militair terrein inclusief bewaking en een eigen commandant.

Het schip ligt aan de kade. Het personeel van DVVO zorgt voor een soepele belading. De chauffeurs manoeuvreren voertuigen en aanhangers, groot en klein, in de buik van het schip. Anderen zetten de bijzondere lading met grote kettingen vast. De C-Eemshaven vertelt vol enthousiasme over zijn mannen, de bijzonderheden van het werk en wat er allemaal bij komt kijken.
Meer dan je in eerste instantie denkt, bijzonder en onderbelicht vakwerk. Wij zijn overtuigt: Zonder DVVO staat Defensie stil.