Chinooks oefenen met slingloads

Transport en logistiek op de Oirschotse heide

Het is een drukke week voor de mannen en vrouwen van DHC en MAOT. De Chinooks vliegen af en aan tussen vliegbasis Gilze-Rijen en de GLV-5 (Oirschotse heide) met allerlei soorten ladingen die worden gedropt om enkele uren later weer opgehaald te worden.

Confined area

Het gros van de ladingen werd op open plekken op de heide gedropt. De eerste ladingen waren pallets die ze binnen in vervoeren en dan naar buiten rollen. Andere ladingen hangen onder de Chinook. Om de pallets weer in te kunnen laden werd er ook een JCB verreiker gelost. Aangezien je niet altijd een mooie open locatie hebt waar je de ladingen kunt droppen werd er 1 kist in een confined area gedropt. In dit geval was het een stuk heide grotendeels omsloten door bossen aan de rand van de open vlakte. Als je weet dat de Chinook met draaiende rotors een lengte heeft van ruim 30 meter en een breedte van 18 meter, je niet veel speling hebt als je deze moet gaan neerzetten op een locatie die maximaal 41 meter breed is.  [tekst gaat verder onder foto]confined areaHet aanhaken van de lading duurde wat langer dan verwacht. Andere kisten werden van binnenuit aangehaakt en zo meegenomen. Bij deze lading ging dat niet.Nu moest er grondpersoneel aan te pas komen om de lading aan te haken. Er gaat binnenkort flink gekapt worden aan de Oirschotse heide om het oefenterrein zichtbaarder te maken voor het publiek, maar ze zullen niet de Chinook inschakelen om die bomen te snoeien. Om dus te voorkomen dat de Chinook onbedoeld de bomen raakt zorgt het grondpersoneel ervoor dat alles veilig verloopt en haken zij de lading aan.Nadat alle andere ladingen waren opgehaald en teruggebracht naar Gilze moest als laatste de verreiker nog aangehaakt worden. Deze werd opgetild maar even later werd hij weer neergezet en losgekoppeld. Wat de achterliggende gedachte hiervan was is me niet duidelijk geworden.  Grondpersoneel sprong in de Chinook en de oefening was voor nu teneinde.