Scania WLS

Het Scania-wissellaadsysteem (met of zonder aanhangwagen) is een vrachtauto bestemd voor het vervoer van standaard of flatrack containers (zonder zijkanten). Het wissellaadsysteem is de totale constructie van vrachtauto met containerframe, haakarm of autolaadkraan. Met het containerframe en haakarm kan een chauffeur zelfstandig ladingen op de vrachtwagen trekken, op de aanhangwagen duwen of juist lossen.

Specificaties

  • Aantal: 753 stuks
  • Lengte: 9,50 meter
  • Breedte: 2,55 meter
  • Hoogte: 4,00 meter
  • Gewicht: 32.000 kilo
  • Laadvermogen: maximaal 16.500 kilo
  • Bemanning: 5 (2 bemanning + 3 passagiers)
  • Draaicirkel: 26,0 meter
  • Maximale snelheid: 90 kilometer per uur
  • Motor/Voortstuwing: Scania DC12-01, 6-cylinder TD, 420 pk bij 1.900 toeren per minuut
  • Tankinhoud: 400 liter
  • Waadvermogen: 0,75 meter

Mogelijkheden en toepassingen

  • Het wissellaadsysteem kan worden ingezet bij rampen, bijvoorbeeld door een flatrack voor de brandweer te vervoeren.
  • Het voertuig kan ook uitgerust zijn met een autolaadkraan. Hiermee kan bijvoorbeeld een afgeleverde flat rack worden ontladen.
  • De cabine kan voorzien worden van ballistische bescherming tegen kleinkalibermunitie, anti-personeelsmijnen en granaatscherven.
  • 13 wissellaadsystemen vervoeren een compleet Mogos-mobiel operatiekamersysteem.

Einde oefening nadert

Defensie gaat 600 wissellaadsystemen, 100 trekker-opleggercombinaties in 3 hoofdvarianten en 85 wielbergingsvoertuigen kopen. Dat is de conclusie na een onderzoeksfase van het programma ‘Defensiebrede Vervanging Wissellaadsystemen, Trekker-opleggercombinaties en Wielbergingsvoertuigen’. Staatssecretaris Christophe van der Maat liet dit op 19 september 2022 per brief aan de Tweede Kamer weten.
Nieuwe transportmiddelen zijn nodig om te voldoen aan de huidige operationele eisen. De oude zijn bovendien aan het einde van hun technische levensduur.

Naast de voertuigen wordt materieel voor onder meer opslag-, overslag- en fysieke distributie vervangen. Ook omvat de aankoop gepantserde cabines en remote controlled weapon stations. Ze zijn nodig om met de voertuigen te kunnen opereren in het volledige geweldspectrum. Ook krijgen de voertuigen banden waarmee in geval van nood, ondanks lekkage, kan worden doorgereden.

De voertuigen moeten optreden onder zware terrein- en klimatologische omstandigheden. Een deel moet zelfs inzetbaar zijn bij amfibische opdrachten en operaties waarbij geen brugslagmaterieel beschikbaar is. Dit stelt hoge eisen aan het materieel op het gebied van terreinvaardigheid, temperatuurbestendigheid, waadvermogen, bestuurbaarheid, bedieningsgemak en klimaatbeheersing.

Defensie wil bestaande technologie en systemen kopen. Waar nodig worden die zogenoemde commercial/military off the shelf-voertuigen aangepast aan de militaire eisen. Ook moet de milieu- en klimaatbelasting van het nieuwe materieel zo laag mogelijk zijn. Tijdens de aanbesteding is daarom specifieke aandacht voor brandstof-besparende technieken. Ook kijkt Defensie naar rijsimulatoren en elektronische leeromgevingen voor het opleiden en trainen.

Defensie bekijkt doorlopend of er, als gevolg van de plannen in de Defensienota 2022, eventueel meer voertuigen nodig zijn. Met het project is € 250 miljoen tot € 1 miljard gemoeid. Deze investering wordt vóór 2028 gedaan.

Container- en vrachtvarianten

Met de Scania WLS kunnen een groot aantal containervarianten en andere vormen van lading vervoert worden.

Blauw

De Koninklijke Marechaussee rijdt ook met de Scania WLS. Hun uitvoering is in het blauw gespoten.