KDC-10 tanker/transport

De McDonnell Douglas KDC-10 is het grootste transportvliegtuig van de Koninklijke Luchtmacht. Het toestel kan grote hoeveelheden vracht en personeel snel en over lange afstanden vervoeren. De KDC-10 doet ook dienst als vliegend tankstation.

Specificaties

  • Aantal: Begonnen met twee, nu nog 1 toestel over
  • Lengte: 55,43 meter
  • Breedte: 50,40 meter
  • Hoogte: 17,70 meter
  • Motoren: 3 CF6-50C2 turbofans
  • Vermogen: 52.500 lbs per motor
  • Gewicht: leeg 120.000 kilo; maximaal gewicht 256.300 kilo
  • Snelheid: kruissnelheid 890 kilometer/uur maximaal 962 km/u
  • Bereik: circa 9.700 kilometer
  • Registratienummers:
    • T-235 ‘Jan Scheffer’, ex PH-MBP
    • T-264 ‘Prins Bernhard’, ex PH-MBT.

Vrachtvliegtuig

Bij het vervoer van vracht en personeel is te kiezen voor alleen vracht (maximaal 65 ton) of voor de combinatieconfiguratie: half passagiers (165 personen) en half vracht. Dit laatste is hoe de vliegtuigen voornamelijk worden ingezet.

Tankvliegtuig

KDC-10’s kunnen andere vliegtuigen in de lucht bijtanken (air-to-air refueling). Dit gebeurt uit de eigen brandstofvoorraad. De K van KDC-10 is een internationaal gebruikt teken om aan te geven dat een vliegtuig een tanker is.

Bijtanken in de lucht gebeurt met behulp van het RARO-systeem (remote aerial refueling operator). Dit systeem bestaat onder meer uit 5 camera’s en een zogenoemde boom. Dit is een smalle, 8 meter lange tankbuis die uit de achterkant van het toestel naar buiten is uit te schuiven tot een maximumlengte van 15 meter.

De KDC-10 kan per minuut ongeveer 1.750 liter brandstof in de tanks van het ontvangende vliegtuig pompen. Het bijtanken van Nederlandse F-16’s en F-35’s verlengt de missieduur en verhoogt het rendement van missies. Jachtvliegtuigen kunnen namelijk ver van hun thuisbasis worden ingezet en langere tijd in een operatiegebied actief zijn. Dit vergroot de effectieve slagkracht van de F-16-vloot en op termijn de F-35-vloot fors. De vliegende tanker heeft ook een gunstig effect op de geluidoverlast omdat er minder starts en landingen nodig zijn.

Afscheid

De Koninklijke Luchtmacht kocht in juni 1992 twee DC-10 verkeersvliegtuigen van luchtvaartmaatschappij Martinair. Beide DC-10’s werden omgebouwd en halverwege 1995 bij 334 squadron in gebruik genomen.  

Op 4 november 2019 is afscheid genomen van de ‘Prins Berhard’. Het toestel werd die dag overgedragen / overgevlogen naar zijn nieuwe eigenaar Omega Air Refueling Services in San Antonio Texas USA.