Bushmaster gepantserd wielvoertuig

De Bushmaster is een gepantserd wielvoertuig voor patrouilletaken en het vervoeren van infanteristen. 

 

Specificaties

  • Brandstof: diesel
  • Draaicirkel: 18,6 meter
  • Hellingshoek: 60 %
  • Maximaal rijbereik (weg): 1.000 kilometer
  • Maximale snelheid (weg): 120 kilometer per uur
  • Motor/Voortstuwing: Caterpillar 3126, 6-cylinder tubodiesel, 300 pk bij 2400 toeren
  • Tankinhoud: 340 liter
  • Bodemvrijheid (weg): 0,40 meter
  • Breedte (romp): 2,5 meter
  • Configuratie: 4-wielaandrijving
  • Gewicht (gevecht): 15.000 kilo
  • Specificaties gewicht (leeg): 12.500 kilo
  • Hoogte: 2,65 en 3.26 meter tot bovenkant van kabelsnijder
  • Lengte: 7,18 meter (inclusief reservewiel)
  • Spoorbreedte 2,10 meter
  • Wielbasis 3,90 meter
  • In gebruik bij: Koninklijke Landmacht

Afghanistan

Tijdens de missie in de Afghaanse provincie Uruzgan in 2006 besloot Nederland de Bushmaster te kopen. Dit voertuig is bestand tegen veel zwaardere explosieven dan het op dat moment gebruikte Patria-pantservoertuig en de onbeschermde Mercedes Benz-terreinwagen. Dit komt onder meer door de V-vormige bodem die de druk van een explosie afbuigt.

Nederland bestelde 25 exemplaren; 23 werden er direct naar Uruzgan verscheept en 2 gingen er naar Nederland voor trainingsdoeleinden. In totaal schafte Defensie tijdens de Afghanistan-missie 86 exemplaren aan. Op Prinsjesdag 2014 maakte Defensie bekend met het extra geld voor het ministerie 20 extra Bushmasters te kopen. In de loop van de jaren zijn er een aantal Bushmasters afgeschreven.

Een aantal Bushmasters heeft een onderzoeksarm voor het veilig onderzoeken van een verdacht(e) locatie of object. De arm is voorzien van een camera en een metaaldetector en kan worden gebruikt voor lichte graaf- en verplaatsingswerkzaamheden. Deze Bushmaster-versies worden ingezet voor ‘counter-IED’-taken; het opsporen van geïmproviseerde explosieven (IED’s).

Moderniseren

Alle 102 Bushmaster-pantserwielvoertuigen van de landmacht krijgen een flinke opknapbeurt. Met de zogeheten midlife update kunnen ze tot medio jaren ’30 mee. Dit liet minister Henk Kamp in december 2021 door middel van een brief weten aan de Kamer.

Defensie kocht de Bushmasters in 2006 met een verwachte levensduur van ongeveer 30 jaar. De voertuigen zijn intensief gebruikt tijdens missies in Afghanistan en Mali.

Met de midlife update worden de voertuigen gemoderniseerd en toekomstbestendig gemaakt. Geen overbodige luxe gezien de internationale veiligheidssituatie waarbij dreigingen niet alleen in aantal toenemen, maar ook in soort en complexiteit. Het is belangrijk dat de voertuigen daar operationeel tegen zijn opgewassen.

Boordwapenstation

Daarom wordt het boordwapenstation van de hele Bushmastervloot op dezelfde moderne standaard gebracht. Ook krijgen delen van de bepantsering een extra laag. Dit om militairen in het voertuig beter te beschermen. De update voorziet verder in een betere koppeling voor transmissiemiddelen en commandovoeringsystemen. Andere verbeteringen zijn verhoging van het laadvermogen en een achteruitrijcamera.

Varianten

Bushmasters zijn er, voor specifieke taken, in verschillende varianten: bijvoorbeeld voor commandovoering, genietaken en explosieve opruiming. Ze krijgen hun eigen specifieke aanpassingen. Varianten die statisch opereren worden in elk geval voorzien van een hulpgenerator om brandstofverbruik te beperken. Dit vermindert onder meer de C02-uitstoot.

Defensie wil de midlife update aanbesteden bij de oorspronkelijke fabrikant van de Bushmaster. Het project loopt tot en met 2027. Naar verwachting neemt Defensie de eerste gemoderniseerde Bushmasters begin 2024 in gebruik.

[Oorspronkelijke bron tekst: Ministerie van Defensie]