Martin BosNieuws

Purple Nectar verandert de voertuigen

Het Commando Materieel en IT (COMMIT) en netwerkevenement Innovation in Defence organiseerden de grootste innovatiebeurs van Defensie: Purple Nectar. Heel veel vernieuwing waarbij wij kijken naar de innovatie van de voertuigen.

Purple Nectar

Rond 2010 is de eerste Purple Nectar gestart als innovatie-oefening bij de Koninklijke Landmacht. We noemen het ook bewust als oefening omdat Purple Nectar gekoppeld werd aan een eenheid (brigade of bataljon) en men in het veld kennis kon maken en daadwerkelijk kon oefenen met gloednieuwe spullen. Nu in 2023 is Purple Nectar uitgegroeid tot een heuse beurs rond het innovatiethema binnen Defensie. Alle krijgsmachtonderdelen zijn er betrokken. Op de beurs is er volop ruimte voor de industrie om hun nieuwste ontwikkelingen te laten zien.

De technologische ontwikkelingen komen in razend tempo op ons af”, aldus Plaatsvervangend Commandant der Strijdkrachten, vice-admiraal Boudewijn Boots in MaterieelGezien. “Het beste en enige antwoord is nog altijd: samenwerking, zoveel mogelijk. Tussen krijgsmachten, bedrijven, kennisinstellingen, nationaal en internationaal. Via brede, innovatieve ecosystemen. Alleen zo kunnen we versnellen en onze tegenstanders voor blijven. Alleen zo kunnen we innovatiekansen grijpen en internationaal een relevante partner blijven.

Dat innovatie belangrijk is, zagen we al een week eerder op het Vuursteun Symposium 2023 waar luitenant-generaal Wijnen de veranderingen schetste waar onze krijgsmacht voor staat en de industrie zijn nieuwe ontwikkelingen liet zien.

Nieuwe vervoersconcepten

Op Purple Nectar was een groot deel van de beursvloer ingericht voor nieuwe manieren van vervoer. In onze burgermaatschappij zien we natuurlijk de elektrificatie van het vervoer. Elektrisch aangedreven auto’s zijn geen bijzonderheid meer. Binnen Defensie is dat beeld lange tijd anders geweest. Want in een oorlog kan je na een slag wat lastig op zoek naar een laadpaal voor je Leopard 2A6 (of een ander voertuig). Het logistieke proces van onze krijgsmacht is voornamelijk ingericht rond benzine en diesel.

Het betekent uiteraard niet dat Defensie niet mee gaat in de ontwikkelingen! Op heel veel plaatsen wordt gewerkt aan de vergroening. Er wordt voor gevechtsvoertuigen volop onderzoek gedaan. Voor het vervoer in vredestijd, op kazernes en over de weg is het nu wel goed mogelijk dit te doen met elektrisch aangedreven voertuigen. Het bereik is in ieder geval zelden een probleem.

Opel Rocks Electric

De Opel Rocks Electric valt op door zijn bijzondere voorkomen en door de discussies die hierover op social media worden gevoerd. De auto is 2,41 meter lang, 1,39 meter breed en 1,52 meter hoog. Zijn draaicirkel is niet meer dan 7,2 meter en hij weegt 471 kilo. De actieradius is ongeveer 75 kilometer en opladen duurt vier uur. Defensie heeft er 5 aangeschaft en die zijn op verschillende kazernes geplaatst. Om te kijken of ze voldoen in de vervoersbehoefte.

Spijkstaal

Spijkstaal is de maker van de beroemde oude SRV-wagen of de wagen van de melkboer, beide rond 1970 – 1980. Ze zijn met hun tijd meegegaan en maken nu elektrische voertuigen. Op Purple Nectar stonden twee varianten van de Spijkstaal E-Platformwagen: een versie met een gesloten bak en een versie voor personenvervoer.

E-Fennek

De elektrische versie van de Fennek, de E-Fennek, was op Purple Nectar rijdend te zien. Al enige jaren is een team van specialisten bezig om het toestel te voorzien van elektromotoren en accu’s. Het werkt! Is het voertuig dan nu geschikt voor inzet? Als testvoertuig en om door te ontwikkelen zeker. En dat is ook de bedoeling. Men wil leren hoe het is om een pantservoertuig een elektrische aandrijflijn te geven.

REEQ

Het Nederlandse bedrijf REEQ stond op Purple Nectar met een aantal varianten van hun modulair opgebouwde quad. Het voertuig werd voor het eerst in 2021 getoond en is nu in meerdere varianten te zien. Men heeft nu ook een quad-simulator aan de productenlijn toegevoegd. Met de simulator kan de bestuurder een klein karretje besturen (en meekijken vanaf de monitor).

Elektrische PNOD-dienstvoertuigen

De letters PNOD staan voor de ‘Pool Niet Operationeel Dienstvervoer’. Het zijn de leenauto’s van Defensie. En net als in de burgermarkt worden hier ook de elektrische personenauto’s aangeschaft. We zien er een aantal op Purple Nectar.

Bushmaster

De Bushmaster is voorzien van het ‘NTP Early Warning System 2.0′, een sensorkop voor verkennings- en observatievoertuigen. Het totale systeem bestaat uit camera’s en een computer. Met het systeem kunnen IED’s en mijnen door bijvoorbeeld grondverstoringen gedetecteerd worden. Als in ‘vandaag lag die hoop aarde anders dan gisteren’. De beeldanalyse is daarbij volledig geautomatiseerd. Het systeem wordt ontwikkeld door TNO, Nedinsco Venlo, ViNotion en de TU Eindhoven.

Tweewielers

Een gewone elektrische scooter of liever een E-Chopper van Spyder Wheelz?

Zelfstandig

Op de beursvloer vinden we ook nog een onbemand vrachtautootje.

Rest

Met het artikel ligt de focus op de innovatie van de voertuigen. Er was gelukkig veel meer te zien!