DATIM

Het DATIM (Depot Algemeen Technisch en Intendance Materieel) was dé depot-organisatie van de Koninklijke Luchtmacht.

Ontstaansgeschiedenis

Het DATIM is ontstaan uit een drietal depots, te weten:

  • Het Centraal Magazijn en Centrale Werkplaats I te Ypenburg, in 1951 verhuisd naar Amersfoort en omgedoopt tot Depot Kleding en Uitrusting (DKU).
  • Het Centraal Autopark te Ypenburg, in 1946 overgeplaatst naar Soestduinen en omgedoopt tot Centraal Magazijn en Centrale Werkplaats III, later Depot Motortransport Materieel (DMTM). In 1951 werd het DMTM verplaatst naar het Kamp van Zeist.
  • Het Centraal Magazijn en Centrale Werkplaats II te Weesp, in 1951 overgeplaatst naar Soestduinen en omgedoopt tot Depot Vliegtuigmaterieel I (DVM I)1.

Als eind 1962 het DKU opgaat in het DVM I wordt begin 1963 de benaming aangepast in het Depot Algemeen Technisch en Intendance Materieel. Begin 1967 wordt ook het DMTM in de organisatie van het DATIM opgenomen.
Het DATIM was verspreid over een drietal locaties, te weten het Jessurunkamp te Soestduinen, het Kamp van Zeist te Soesterberg en de Beestenmarkt te Amersfoort.

In 1974 is de opslag kleding en uitrusting van de Beestenmarkt overgebracht naar het Jessurunkamp. De gebouwen en terreinen van de Beestenmarkt werden overgedragen aan de gemeente Amersfoort. Op grond van de beslissing van de Luchtmachtraad van 9 februari 1993 wordt het DATIM per 1 juli 1996 als zelfstandig luchtmachtonderdeel opgeheven. De aan het DATIM opgedragen primaire taken worden overgedragen aan het Depot Mechanisch Vliegtuigmaterieel en Straalmotoren (DMVS), het te vormen Defensiedepot (630 Intendancedepot), de Motortransportgroep Koninklijke Luchtmacht (MTGKLU) en de respectieve luchtmachtonderdelen.

Taak

De taak van het DATIM is samen te vatten als: het verzorgen van inname, opslag en distributie van het door dit depot gevoerde materieel. Zoals de naam van het depot al doet vermoeden betreft dit materieel van een zeer grote verscheidenheid.

Het artikelenpakket omvat voertuigen, mechanische gronduitrusting, ijzerwaren en gereedschappen, verven en chemicaliën, brandweermaterieel, verpakkingsartikelen, KLu-formulieren, velduitrusting, uniformen en toebehoren, meubilair en dergelijke.
Het DATIM vormt een knooppunt van routewagendiensten, waardoor de overslag van materieel hier een belangrijk onderdeel vormt van de werkzaamheden.
In de dagelijkse praktijk gaat het bij het DATIM de “material handling” hand in hand met de geavanceerde KLu-voorraadbeheersingssystemen, om zo goed mogelijk het doel te bereiken: het correct en snel bevoorraden van de diverse luchtmachtonderdelen.

SOMP

In 1996 werd de DATIM opgeheven. SOMP (Sectie Opslag Mobilisatie- en Projectvoorraden) werd het nieuwe depot-organisatieonderdeel. De SOMP is later gereorganiseerd naar het Algemeen Goederenbedrijf van het CLAS.

[Bron: Inventaris van het archief van het Depot Algemeen Technisch en Intendance Materieel en zijn voorgangers van de Koninklijke Luchtmacht, 1955-1996, Auteur: R. van den Bos, Nationaal Archief, Den Haag 2008]

« Back to Glossary Index