LCU landingsvaartuigen

Het Landing Craft Utility (LCU) Mark II is het grootste landingsvaartuig van de marine. Het is vooral bestemd voor het vervoer van (zwaar) materieel vanaf de amfibische transportschepen naar een strand en terug. Het schip kan ook personeel vervoeren.

Specificaties LCU

  • Gewicht: 255 ton
  • Belading: 65 ton
  • Maximaal gewicht op de klep: 65 ton
  • Capaciteit: 3 trucks, 2 pantservoertuigen, een BARV (beach armoured recovery vehicle) of 130 volledig bepakte mariniers
  • Bemanning: 5
  • Lengte: 36,30 meter
  • Breedte: 6,85 meter
  • Hoogte: 8,5 meter
  • Diepgang: achter 1,4 meter, voor 0,85 meter
  • Bewapening: 2 x Browning M2-zwaar machinegeweer
  • In gebruik bij: Koninklijke Marine, Korps Mariniers

Verder op het strand

Met de komst van het amfibisch transportschip Rotterdam in 1998 ontstond de behoefte aan de huidige landingsvaartuigen. Van 1997 tot 2005 was de LCU Mark I in gebruik. In 2005 en 2006 zijn deze vaartuigen gemoderniseerd tot de Mark II door ze (onder andere) met 9 meter te verlengen. De LCU’s kunnen hierdoor 20 ton meer meevoeren, maar ook is de diepgang verminderd. Hierdoor kunnen ze verder op het strand landen.

De Rotterdam kan 2 LCU- en 3 LCVP-landingsvaartuigen in zijn interne dok meevoeren. De Johan de Witt 2 LCU’s en 4 LCVP’s. De LCU is gebaseerd op het RORO-principe (roll-on roll- off). Dat betekent dat een voertuig het vaartuig aan de ene kant oprijdt en er aan de andere kant af kan rijden. Het staat dus altijd met de neus de goed kant op.

MidLife Upgrade (MLU) gestart

De vijf landingsvaartuigen Landing Craft Utility (LCU Mk2) van het Korps Mariniers krijgen sinds begin 2023 een MidLife Upgrade (MLU). De eerste LCU is toen binnengebracht bij De Haas in Rotterdam, die de MLU in opdracht van de Defensie Materieel Organisatie uitvoert. 
Bovendeks komen extra dektenten en onderdeks wordt er in het schip ook extra verblijfsgelegenheid gecreëerd. Ook een belangrijk onderdeel van de MLU is de verplaatsing van de uitlaten naar het achterschip. Dit heeft onder meer te maken met de blootstelling aan hoge Diesel Motoren Emissie (DME) tijdens dokoperaties in de amfibische (transport)schepen. Een bijkomend tactisch voordeel daarvan is dat het moeilijker is de schepen met infrarood te detecteren. Verder worden de HVAC-installatie (voor de klimaatbeheersing), de generatorset en alle verouderde navigatie- en communicatieapparatuur vervangen. De type-aanduiding van de LCU verandert na deze update LCU Mk2 wel in LCU Mk3.

De eerste twee LCU’s Mk3 worden eind 2023 opgeleverd. Dat is zo gepland in verband met operationele verplichtingen van het Commando Zeestrijdkrachten. Het doel van de upgrade is dat de schepen tot minimaal 2032 in de vaart gehouden kunnen worden met regulier onderhoud. Wat er daarna gebeurt, hangt af van de nieuwe schepen en de operationele inzet tegen die tijd. En de vervanging van de amfibische transportschepen.