Boxer pantserwielvoertuigen

De Koninklijke Landmacht beschikt over 200 Boxer pantserwielvoertuigen in 5 verschillende uitvoeringen. Opvallend aan dit robuuste en terreinvaardige voertuig is het modulaire systeem. Het voertuig is opgebouwd uit 2 delen. Het basisdeel bestaat uit het bestuurdersdeel en het onderstel. Hierop is een specifieke opbouw geplaatst. Deze laatste is de zogenoemde missie-module en die bepaalt de uitvoering.

Uitvoeringen en aantallen

  • 36 x Boxer commandopost
  • 52 x Boxer ambulance
  • 92 x Boxer genie / geniegroep
  • 12 x Boxer vracht
  • 8 x Boxer rijles

De Boxer heeft een groot laadvolume en laadgewicht en beschermt daarbij zijn inzittenden goed tegen projectielen, zoals granaten, geïmproviseerde explosieven en machinegeweermunitie en bomscherven. Het wielvoertuig vervangt sinds 2014 geleidelijk de verschillende uitvoeringen YPR-pantservoertuigen en de M-577-pantserrupscommandovoertuigen. In 2019 was de uitlevering gereed.

Specificaties

  • lengte: 7,93 meter
  • breedte: 3,00 meter
  • hoogte: minimaal 2,40 meter (afhankelijk van missie-module)
  • maximaal gewicht: 40 ton
  • maximumsnelheid: 103 kilometer per uur
  • aandrijving: permanente 8-wielaandrijving
  • versnellingsbak: 7-traps automaat
  • motor: diesel 539 kilowatt
  • koppel: 2.700 Nm bij 1.450 toeren per minuut
  • waadvermogen: 1,5 meter
  • opstapvermogen: 0,8 meter (hoogte obstakels overheen te rijden)
  • klimvermogen: helling 60%
  • dwarshelling: 30%
  • actieradius: 1.050 kilometer (verharde weg)
  • draaicirkel: 15 meter
  • bewapening: op afstand bestuurbare .50 mitrailleur
  • bemanning: 2-10 (afhankelijk van uitvoering)
  • in gebruik bij: Koninklijke Landmacht

Bewapening

Met uitzondering van de onbewapende Boxer-ambulance, bestaat de bewapening van de Boxer uit een remote controlled weapon system. Dit houdt in dat de schutter niet meer achter het wapen zit, maar beschermd in het voertuig. Hij bedient het wapen met behulp van een beeldscherm en joystick.

Uitvoeringen

Boxer commandopost

Bemanning: 7; 1 commandant, 1 schutter en 1 bestuurder als voertuigbemanning, daarnaast 3 stafofficieren, 1 stafassistent (op de plaats van de commandant). Het voertuig biedt de plaats aan 1 extra persoon.
De commandopost-uitvoering is ingericht voor commandovoering en wordt ingezet bij de gevechtsbataljons. Het wielvoertuig heeft maximaal 4 werkplekken die door een lokaal netwerk gekoppeld kunnen worden aan militaire communicatie- en informatiesystemen.

Boxer ambulance

Bemanning: maximaal 10; 1 bestuurder, 1 commandant en 1 geneeskundig verzorger als voertuigbemanning.
De Boxer-ambulance is ingericht voor gewondentransport. Er is plek voor 3 liggende of 7 zittende patiënten, of een combinatie van 2 liggende en 3 zittende patiënten, of 1 liggende en 4 zittende patiënten.

Boxer genie / geniegroep

Bemanning: 9; 1 commandant van de geniegroep, 1 chauffeur, 1 waarnemend commandant, 1 schutter en 5 leden van de geniegroep.
De Boxer Genie wordt ook gebruikt voor infanterietaken en -groepen. De samenstelling van de bemanning verandert dan niet.

Boxer vracht

Bemanning: 2; 1 commandant/schutter en 1 chauffeur.
De Boxer Cargo is ingericht voor vrachttransport. Op de speciale laadvloer kan de vracht efficiënt en veilig worden vastgezet.

Boxer rijles (driver training vehicle)

Bemanning: 4, 1 bestuurder (cursist), 1 rijinstructeur en 2 cursisten.
Met het rijlesvoertuig worden nieuwe chauffeurs opgeleid. De bestuurder (cursist) zit op de bestuurdersplaats. In de rijlesmodule, een opbouw met grote ramen, zitten de rijinstructeur en eventueel 2 andere cursisten. De cursisten leren op het moment dat ze niet zelf rijden van de bestuurder.

Internationale ontwikkeling

Van de Boxer zijn er een zeer groot aantal verschillende uitvoeringen. Zowel echt ontwikkeld als voertuigen die op de tekentafel bestaan. Nicholas Drummond heeft een aantal van deze varianten uitgewerkt.

Meer foto’s van de Boxer

Hieronder vind je extra Boxer-foto’s die niet in de reportages voorkomen.
Of klik HIER voor de pagina met alle foto’s van de Boxer op de website.