Fennek verkenningsvoertuig

De Fennek is een licht  verkennings- en bewakingsvoertuig. De Fennek is vernoemd naar een kleine woestijnvos vanwege een aantal kenmerken: stil, onopvallend, scherp observerend en zo nodig snel en fel.

Om het Fennek-verkenningsvoertuig zo min mogelijk te laten opvallen, is het voertuig laag en de motor stil. De uitlaatgassen worden zo verspreid dat deze slecht zijn te zien op warmtebeelden. Ook kan hij goed uit de voeten in moeilijk begaanbaar terrein.

De Fennek is moeilijk zichtbaar, maar laat zijn bemanning juist veel zien. Het voertuig heeft een speciale waarnemingsuitrusting (BAA-module). Deze kijker kan van binnenuit omhoog worden geschoven tot 1,5 meter boven het dak. De module kan ook buiten het voertuig worden geplaatst op een statief en tot een afstand van 40 meter vanuit het voertuig worden bediend. De BAA-kop bestaat uit  een laserafstandsmeter, een digitale camera en een warmtebeeldkijker. Met die eerste kijker kan de bemanning kilometers ver kijken en met  warmtebeeldkijker in het donker.

 

Specificaties

  • Aantal:  365
  • Lengte: 5,58 meter
  • Breedte: 2,55 meter
  • Hoogte: 2,29 meter
  • Gewicht: 10.400 kilo (gevechtsklaar)
  • Motor: 6-cilinder diesel, 177 kilowatt
  • Bemanning: 3
  • Bewapening: zware 12,7mm-mitrailleur (.50)  (op afstand bestuurbaar)
  • In gebruik bij: Koninklijke Landmacht

Types

Defensie beschikte bij aanschaf over 365 Fenneks, verdeeld over 7 types:

  • 144 verkenningsvoertuigen
  • 45 voorwaartse waarnemer
  • 8 tactical aircontrol party
  • 63 algemene dienst
  • 39 mortier
  • 48 medium range anti-tank
  • 18 Stinger weapon platform

Voorwaartse waarnemer (VWWRN)

De Fennek-VWWRN vervangt sinds 2007 de YPR-infanterierupsvoertuig voor voorwaartse waarnemersgroepen. Deze verkenners zijn de ogen van de vuursteun en sporen militairen doelen op van grote afstand. De houwitsers van de artillerie, scheepsgeschut en jachtvliegtuigen kunnen met de gegevens van de Fennek doelen snel en nauwkeurig onder vuur.

De voertuigcommandant of vuursteunofficier beschikt over (radio)apparatuur en een geavanceerd informatiesysteem met speciale software voor het aanvragen van vuursteun.

Tactical aircontrol party (TACP)

De Fennek-TACP is speciaal uitgerust voor waarneming en missieleiding voor luchtsteun aan grondtroepen door zogenaamde tactical air control parties. De TACP verschilt van de VWWRN door een radio waarmee contact wordt onderhouden met vliegtuigen.

Algemene dienst (AD)

De AD is een Fennek voor algemene doeleinden en verschilt van het Fennek-verkenningsvoertuig door het ontbreken van de BAA-kop. De AD wordt veel gebruikt als commandovoertuig. Het is dan een vervoermiddel voor commandanten van pelotons. De Fennek wordt dan dus niet gebruikt voor verkennen en bewaken. Ook is er bijvoorbeeld een zogenoemde PFHF-variant (provisions for high frequency radio’s), waarmee radioapparatuur wordt vervoerd.

Mortier (MR)

De Fennek-MR is een afgeleide versie van de AD en vervoert een 81mm-mortier voor gevechtsondersteuning in de frontlijn. De munitie en het mortier liggen op het achterdek. Om te vuren moeten militairen het wapen, het affuit (onderstel) en de richtmiddelen, in elkaar zetten.

Medium Range Anti-Tank (MRAT)

De MRAT-versie is vergelijkbaar met de Fennek-mortier maar vervoert een lanceersysteem voor anti-tankraketten. De raketten worden vanaf een statief buiten het voertuig afgevuurd.

Stinger weapon platform (SWP)

De luchtverdedigingsversie van de Fennek heeft een volledig geïntegreerd Stinger Launching System (SLS). Hierin staan 4 Stingerraketten gereed voor afvuren vanuit 2 lanceerinrichtingen. De schutter bedient het systeem van binnenuit. Hij richt het SLS met een enkele druk op de knop automatisch op het doel. De commandant krijgt op een beeldscherm informatie te zien over het geïdentificeerde luchtbeeld. Op basis van deze informatie beslist hij zelfstandig over eventueel wapengebruik. Het systeem kan tegelijkertijd 2 Stingers activeren en kort na elkaar afvuren.

Eisen aan de verkenning

Medio jaren ’90 werden de capaciteiten van de verkenner, verkenningsvoertuig en een verkenningseenheid (verkenningseskadron) vastgesteld. Al die capaciteiten zijn meegenomen bij het ontwerpen van de Fennek. Hiermee is er een uniek voertuig ontstaan. Om aan te tonen hoe uniek, koppelen we de capaciteiten aan de wijze waarop deze is ingevuld.

  • Verkenningscapaciteit
    Het BVE beschikt over 14 verkenningsploegen als verkenningscapaciteit.
  • Waarnemings- en detectiecapaciteit
    Bij de waarnemingsen detectiecapaciteit komt met name de kracht van de BA-kop (waarnemingskop van het voertuig) naar voren. Over the hill and around the corner middelen ontbeert het BVE momenteel in de Fennek. Met drones zou deze capaciteit opgevuld kunnen worden. 
  • Voortzettingscapaciteit, mobiliteits- en beschermingscapaciteit
    De Fennek is buitengewoon terreinvaardig en beschikt over eigen bergingsmiddelen (o.a lier-installatie en hefkussen). Tevens is de Fennek beschermd tegen klein kaliber munitie.
  • Bestrijdingscapaciteit
    De bestrijdingscapaciteit is vanuit de Fennek beperkt doordat het voertuig alleen over het .50 machinegeweer beschikt. Een BVE is met het voertuig niet in staat langdurig vijandelijk vuur te onderdrukken. Het personeel van een BVE is ter versterking uitgerust met onder andere de Minimi, de 40mm granaatwerper M203 en de Panzerfaust 3.
  • Sensor to shooter capaciteit
    De Fennek beschikt over een laserafstandmeter in de BAA-kop. 
  • Commandovoeringscapaciteit
    Aan de commandovoeringscapaciteit is invulling gegeven door de aanwezigheid van een commandopost intern het BVE en de aanwezige verbindingsmiddelen, zoals de FM 9000, HF 7000, RT 9100 en de persoonlijke radio (PRR).
  • Logistieke capaciteit
    Door de logistieke zelfstandigheid van vijf dagen wordt uitstekend invulling gegeven aan de vereiste logistieke capaciteit.

Midlife update

In het project ‘Midlife Update Fennek’ zal tussen 2021 en 2026 de Fennek aangepast worden. Het doel van de MLU is de Fennek technisch inzetbaar en operationeel relevant te houden tijdens de resterende levensduur. Van de 344 voertuigen worden er 322 uitgerust met deze upgrade. 
Volgens het contract dat op 9 december 2020 ondertekend werd, zal KMW (Krauss-Maffei Wegmann) de update uitvoeren. De uitvoering komt onder andere in handen van Van Halteren en Nedinsco. De Fenneks worden voorzien van 9 verschillende configuraties en de zogeheten C4I-middelen (command, control, communications & intelligence). Het 1e voertuig moet in 2022 klaar zijn, het laatste wordt in 2027 geleverd.

Meer Fennek foto’s

Hieronder vind je extra Fennek-foto’s die niet in de reportages voorkomen.
Of klik HIER voor de pagina met alle foto’s van de Fennek op de website.