Leopard 1 brugleggende tank

De Leopard1 brugleggende tank kan in zeer korte tijd en onder moeilijke terreinomstandigheden een brug van 22 meter neerleggen. Hiermee kunnen (gevechts)eenheden kleine rivieren en andere hindernissen passeren. In Duitsland heet deze bruglegger Biber.

Specificaties

  • Lengte: 10,56 meter (zonder brug), 11,82 meter (met brug)
  • Breedte: 3,25 meter (zonder brug), 4,00 meter (met brug)
  • Gewicht: 35.100 kilo, met brug: 45.300 kilo
  • Motor: 10 cilinder diesel; 830 pk
  • Bemanning: 2 (1 commandant en 1 chauffeur)
  • In gebruik bij: Koninklijke Landmacht

Uitschuifbaar

De 4 pantsergeniecompagnieën hebben elk 4 Leopard 1-brugleggers. De tank vervoert de brug in 2 delen van elk 11 meter. Met de uitgeschoven en gekoppelde brugdelen kan maximaal 20 meter worden overbrugd. De brugdelen bestaan uit 2 rijplaten van elk 1,55 meter breed. In totaal is de brug 4,00 meter breed. De brug van de Leopard 1 heeft de brugclassificatie MLC 50 en MLC 60 (die laatste met bijzondere maatregelen).

Vervanging

Al in de begroting van 1997 stelde Staatssecretaris van Defensie Gmelich Meijling vast dat de Leopard 1 brugleggende tank verouderd is en vervangen moet worden. De totale behoefte bestaat, inclusief logistieke reserve, uit zeventien brugslagsystemen en 34 bruggen. De staatsecretaris schrijft verder: ‘Een nieuwe brugleggende tank kan niet eerder dan in 2004 instromen, waardoor het in de tussenliggende periode ontbreekt aan een toereikende mobiliteitsondersteuning.

Panzerschnellbrücke 2
Panzerschnellbrücke 2 – 2005
Bron: Wikimedia

In 1999 besloten Duitsland en Nederland in een gezamenlijk project om een ​​opvolger te ontwikkelen van de Leopard 1 bruggenlegger. De oplossing van MAN Mobile Bridges GmbH (sinds 2005 Krauss-Maffei Wegmann ) werd gekozen uit vier aanbiedingen uit de industrie met verschillende concepten. Het testmodel werd in 2002 overgedragen aan het Bundesamt für Wehrtechnik und Beschaffung (BWB) voor het testen door troepen nadat de eerste kinderziektes waren verholpen. Na verschillende operationele tests werd het project in twijfel getrokken. Zo werden de legtijden van de bruggen niet gehaald.

Het project Panzerschnellbrücke 2 werd pas echt gestopt toen Krauss-Maffei Wegmann in 2009 de geheel nieuwe Leguaan presenteerde. De Bundeswehr startte met de test van dit voertuig. Doel werd de Leguaan vanaf 2014 uit te leveren. En in 2022 is het dan zover voor Nederland: de Leguaan stroomt in bij de brigades. We kunnen langzaam afscheid nemen van de Leopard 1 brugleggende tank.