Brugclassificatie

De brugclassificatie (ook: militaire ladingsclassificatie, MLC, Military Load Class of MLC-klasse) is een gewichtsclassificatie voor militaire motorvoertuigen van de NAVO, die (in Duitsland) door de BAAINBw wordt vastgesteld. Het komt ongeveer overeen met het werkelijke gewicht in Amerikaanse tonnen (short ton, 907kg). Daarnaast worden de as-afstand, lengte, breedte en bodemdruk (bijvoorbeeld in het verschil tussen een wielvoertuig of een rupsvoertuig) meegenomen in de bepaling.

De MLC is vastgelegd in STANAG 2010 (‘Military Load Classification Markings’) en STANAG 2021 (‘Military Load Classification of Bridges, Ferries, Rafts and Vehicles’).

Voertuigen

Brugclassificatie voertuig of enkelvoudig brugMisschien heb je wel eens de grote gele stickers op een voertuig gezien, stickers met een getal er op? Of een getal binnen een cirkel? Dat is de classificatie van het voertuig in de oude en in de nieuwe uitvoering. Niet te verwaren trouwens met de rechthoekige symbolen, dat zijn het ‘militair teken’ (tactisch symbool).

Enige voorbeelden van de classificatie per type:

Voertuig Classificatie
DAF YA126 5
Fennek 12
DAF YA-4442 13
Liebherr FKM 32
Scania WLS 34
Boxer 44
Leopard 2A6M A2 70
Brugclassificatie 44 op de boxer
Brugclassificatie Boxer in de nieuwe notatie: het nummer 44 in een cirkel.

Bruggen

Brugclassificatie rupsvoertuigBij bruggen en andere kunstwerken geeft de MLC aan wat de maximale belasting is. Zeker vroeger stond er bij ieder West-Duitse brug wel een bord waarin deze maximale belasting is aangegeven. Het plaatsen van deze borden is tegenwoordig niet meer verplicht. In het voormalige Oost Duitsland zijn de borden nooit geplaatst.

Er zijn verschillende soorten borden gebruikt. Borden met een algemene MLC-aanduiding, met een onderscheid tussen wiel- en rupsvoertuigen of geldig voor de enkele of dubbele rijrichting.

Bruggen niet meer geschikt!

De Duitse NAVO-generaal Manfred Nielson heeft in mei 2019 de noodklok geluid over de staat van de Duitse bruggen. Aanleiding is de Amerikaanse oefening Steadfase Defender die in 2021 gehouden wordt. De generaal: “Das militärische Großgerät, mit dem wir heute Panzer und andere Fahrzeuge transportieren, ist schwerer geworden. Ich habe die Sorge, dass viele unserer Straßen und Brücken diesen Belastungen nicht gerecht werden. […] Wir haben eine Infrastruktur, die auch jenseits militärischer Bedürfnisse teilweise wirklich miserabel ist.“ Van de 39.500 Duitse bruggen is maar een achtste deel in goede toestand.

En waar de generaal denkt dat er in 2021 een probleem is, verwachten wij die al eerder. Begin 2020 wordt er namelijk de oefening Defender 2020 gehouden. Een oefening op divisieniveau waar 30.000 Amerikaanse militairen aan deelnemen.

« Back to Glossary Index