Leopard 2 brugleggende tank (Leguaan)

Vanaf eind 2022 is de Leguaan bij de Koninklijke Landmacht operationeel. Het nieuwe voertuig is een brugleggende tank op basis van de Leopard 2. Deze nieuwe bruglegger volgt de Leopard 1 bruglegger op. Met de Leguaan kan de genie in korte tijd en onder moeilijke terreinomstandigheden een brug van 26 meter neerleggen.

Specificaties

  • Lengte: 14,60 meter (met de 14 meter brug)
  • Breedte: 4,00 meter (met brug)
  • Hoogte: 4,00 meter (met brug)
  • Gewicht: 52 ton (voertuig zonder brug)
  • Gewicht 26m brug: 11 ton, 14m brug: 5,5 ton
  • Bemanning: 2 (1 commandant en 1 chauffeur)
  • In gebruik bij: pantsergenie Koninklijke Landmacht

Ontwikkeling

Al urgent in 1997

Al in de begroting van 1997 stelde Staatssecretaris van Defensie Gmelich Meijling vast dat de Leopard 1 brugleggende tank is verouderd en vervangen moet worden. De totale behoefte bestaat, inclusief logistieke reserve, uit zeventien brugslagsystemen en 34 bruggen. De staatsecretaris schrijft verder: “Een nieuwe brugleggende tank kan niet eerder dan in 2004 instromen, waardoor het in de tussenliggende periode ontbreekt aan een toereikende mobiliteitsondersteuning.

Nederland en Duitsland doen in 1999 nog een gezamenlijke poging om een nieuw voertuig te ontwikkelen, de Panzerschnellbrücke 2. Bij de test bleef dit voertuig achter in de verwachtingen. Het project Panzerschnellbrücke 2 werd gestopt toen Krauss-Maffei Wegmann (KMW) in 2009 de geheel nieuwe ontwikkelde Leguaan presenteerde. De Bundeswehr startte met de test van dit voertuig. Doel werd de Leguaan vanaf 2014 uit te leveren. KMW gebruikt trouwens als typenaam Leguan. Een naam die Nederland ook nog kan overnemen. De internationale naam voor het voertuig is Iguane.

De Panzerschnellbrücke 2 was in Nederland in 2008 te zien tijdens de open dag op Oirschot (foto’s: Mano de Jong – landmachtspotters.nl):

De Defensie Materieel Organisatie (DMO) bestelde namens Nederland in december 2016 de Leguaan. De eerste aanschaf betrof vijf Leguanen ter vervanging van de vijf brugleggers bij de landmacht. Het zijn er uiteindelijk acht geworden.

Operationeel

De eerste Nederlandse Leguaan werd in december 2019 door KMW opgeleverd voor beproevingen. Daarna zijn de documentatie, procedures en lesprogramma’s uitgewerkt. Medio 2021 was OTCRij gereed voor de opleiding van het personeel en zijn de opleidingen gestart.
In totaal worden acht voertuigen geleverd aan de Koninklijke Landmacht (CLAS), waarvan de eerste twee nu uitgeleverd zijn. Bij OTCRij is de Leguaan ook binnen om het verdere rijonderricht voor de bestuurders te verzorgen, waarbij het onderstel Leopard 2 dus de basis is. De Leguaan wordt bij de pantsergeniebataljons van 13 Lichte Brigade en 43 Gemechaniseerde Brigade uitgerold.

Zodra de opleidingen voor de Leguaan afgerond zijn, stoot OTCRij zijn Leguaan af. Hun voertuig zal bij de brigade worden ingezet. Zodra er weer behoefte is aan een opleiding dan zal de brigade het noodzakelijke voertuig weer aan OTCRij afstaan.

Nieuwe brug

Het Leopard 2 onderstel van de Leguaan is sinds medio jaren ’80 een vertrouwd ontwerp. De brug en het legsysteem zijn nieuw ontworpen. De brug is gemaakt van een aluminiumlegering en heeft een breedte van 4,01 meter. De totale lengte is 26 meter en het gewicht is bijna 11 ton. Met de 26 meter brug is het mogelijk om rivieren en dergelijke tot 24 meter breed over te steken. De brug is goedgekeurd voor de brugclassificatie (MLC) 80. De Leopard 2 gevechtstank kan dus zonder problemen over deze brug rijden.
Ook is een set van twee 14 meter bruggen gekocht. Deze kortere bruggen kunnen samen vervoerd worden. Iedere brug kan afzonderlijk gelegd worden of de beide bruggen worden gekoppeld.

Brugleggen

In de transportstand liggen de 13 meter lange symmetrische helften (van de 26 meter versie) horizontaal op elkaar op het voertuig. Voor het leggen worden de twee brugdelen opgetild en wordt de onderste helft van de brug naar voren geschoven. Na het koppelen wordt de gehele vaste brug over de hindernis gelegd. De brug wordt in omgekeerde volgorde opgehaald. 
Tijdens het leggen, rust het volledige gewicht op de steunplaat voor aan de leggende tank. Volgens KMW duurt het leggen en hijsen van de 26 meter lange brug zes tot acht minuten. Het kan dankzij de semiautomatische bediening door één persoon worden uitgevoerd. De 14 meter lange brug kan in ongeveer vijf minuten worden gelegd en in zeven minuten weer worden opgenomen.

Leggen

Bij het leggen van de brug wordt eerst het steunblad stevig op de grond gezet. Hiermee wordt een stabiel platform gemaakt. Het blad kan ook gebruikt worden om vooraf een oever te egaliseren of om obstakels te verwijderen. Daarna wordt het onderste brugdeel naar voren gevoerd.
Nadat het onderste deel volledig is uitgeschoven, zakt het bovenste brugdeel zodat er één geheel wordt gevormd. De brug is zo gemaakt dat de twee brugdelen na het zakken direct aan elkaar vastzitten. Vervolgens wordt de complete brug voor het onderstel uitgehouden. Pas daarna wordt de brug neergelegd en losgemaakt van het voertuig. Het ziet er als volgt uit:

Opnemen

Het opnemen van de brug is volledig omgekeerd ten opzichte van het leggen. Het moment dat de bemanning goed moet opletten, is het moment van het koppelen van de brug aan het voertuig. De arm met de geleiderollen moet op de juiste manier in de opening van de brug worden geschoven. Daarna wordt de brug opgetild en automatisch ingeschoven. Halverwege wordt het voorste deel van de brug ontkoppeld van het achterste deel en opgetild. Het achterste deel schuift daarna verder boven het voertuig. In beelden:

Meer informatie

Thema: Leguaan

waarop hij net is afgeleverd tot aan de eerste tactische inzet in Wezep.