Bevoorrading door de lucht!
De oefenterreinen van Stroe en Ede waren deze week het toneel van de oefening “Bevoorrading door de lucht!”. De 11 Bevoorradingscompagnie Luchtmobiel (11 Bevocie) oefende samen met de helikopters van het DHC het thema.
Bevoorrading
Zodra de gevechtstroepen van de 11 Luchtmobiele Brigade vooruit gaan in het gevecht dan hebben ze nieuwe materialen nodig. Munitie, onderdelen, brandstof, water en eten. Het aanvoeren daarvan wordt verzorgt door de 11 Bevocie en die kan dan doen via de lucht, over het water en over de weg. In onze reportage over de oefening Bevo Seal kan je de voorbeelden van over de weg en het water zien.

In deze oefening is de aanvoer door de lucht. Daarvoor staan op het oefenterrein Stroe de ladingen klaar die in de week ervoor al op de kazerne gerigged en geprepareerd zijn.
De ladingen bestaan uit pallets, ‘lift bags’, 4 LSV’s (het Luchtmobiel Speciaal Voertuig) en een verreiker / vorkheftruck (de JCB 520-40).
In actie
Al van verre hoor je de Chinook aankomen. De afgelopen week was al in het nieuws dat deze maand de droogste maand is in jaren en dat blijkt ook op het oefenterrein. Behoedzaam landt de Chinook terwijl hij een kleine ‘brown out’ veroorzaakt. Een militair op de grond noemt het een goede oefening wanneer hij het vergelijkt met de hoeveelheid zand in Mali (waar hij een half jaar geleden was).
De eerste groep van militairen stapt in waarna de Chinook weer opstijgt en als externe lading de verreiker oppakt. Daarna stijgt hij op en gaat hij naar oefenterrein Ede. De militairen mogen daar het landingsgebied voorbereiden.
Elke half uur komt de helikopter weer terug en wordt er nieuwe lading opgepikt en naar het landingsgebied gebracht. De hele dag zal dit doorgaan.
De militairen op het oefenterrein hebben ondertussen een landingsgebied en een logistieke uitvalbasis ingericht. Enige minuten voor men aankomt meldt de Chinook-bemanning zich bij de man op de grond voor nieuws over de aanvliegroute, de wind en de locatie. Zorgvuldig wordt de lading op de grond afgeleverd.
In de hete zomerzon werken de mensen van 11 Bevocie zich in het zweet. Telkens een nieuwe lading die zo snel mogelijk van het terrein af moet in een samenspel van de verrijker en de LSV’s. Alle ladingen worden centraal in de bosrand neergezet.
De laatste lading is door de helikopter gebracht. Heel even krijgen de mannen rust tot het moment dat de veldtelefoon gaat. Een nieuwe bevelsuitgifte volgt: over een kwartier moeten de 120mm-granaten bij de troepen in Wolfheze geleverd worden.
De ladingen worden ontdaan van hun rigs (de ’transportverpakkingen’). Op pallets gaan de granaten met de LSV’s op pad. Door de droge grond ontstaat opnieuw een brown out.
KBHH
Terwijl de helikopter af en aan vliegt, valt de Amarok in de bosrand op. Grote letters achter de voorruit vormen de afkorting KBHH.
Het blijkt de gaan om een Amarok van het Kwaliteitsbureau Helikopter Handling. Het is de eenheid die bewaakt of het proces veilig en volgens de procedure verloopt. Een samenwerking tussen van de verschillende krijgsmachtonderdelen.
Met een kennersblik wordt vandaag iedere landing bekeken op aanvliegroute, richting, hoek en (uiteraard) de veiligheid. Werkt de man op de grond goed samen met de heli? Verloopt het verplaatsen van de ladingen veilig en efficiënt? Weinig ontgaat de luitenant1 in de Amarok. Komt bij dat hij al vanaf het eerste uur bij de KBHH betrokken is en de auteur is van de twee handboeken die hierover geschreven zijn.
Foto’s
Hieronder het beeldverslag met foto’s vanuit Stroe en Ede. We hebben het hele bevoorradingsproces chronologisch in beeld gebracht zodat er een goed beeld ontstaat van het werk van de 11 Bevoorradingscompagnie Luchtmobiel.