Bandvagn S10 rupsvoertuig (Viking)

De Bandvagn S10 (BvS10) Viking is een amfibisch en gepantserd rupsvoertuig. Dankzij zijn rubberen rupsbanden kan het uitstekend uit de voeten op alle soorten ondergrond.

Het voertuig is inzetbaar bij temperaturen van min 46 tot plus 49 graden Celsius. Dit maakt het voertuig geschikt voor de meest uiteenlopende omstandigheden, van woestijn tot Arctische gebieden. De Viking bestaat uit een voor- en achterwagen met een gekoppeld stuurmechanisme.

Specificaties

  • mMerk: BAE Systems-Hägglunds
  • Aantal: 73
  • Lengte: 7,60 meter (reparatie- en bergingsvoertuig: 7,80 meter)
  • Breedte: 2,20 – 2,56 meter
  • Hoogte: 2,69 meter
  • Gewicht: circa 11.000 kilo
  • Maximale snelheid weg: 65 kilometer per uur
  • Maximale snelheid water: 5 kilometer per uur
  • Zitplaatsen: voorwagen maximaal 4. Achterwagen maximaal 8, afhankelijk van de variant.
  • Motor: Cummins ISBe250-30-turbodiesel, 184 kilowatt bij 2.500 omwentelingen per minuut
  • Brandstofverbruik: circa 76 liter per 100 kilometer
  • In gebruik bij: Koninklijke Marine (Korps Mariniers)

4 varianten

Defensie beschikt over 4 Viking-varianten:

  • Troepentransport: 45 stuks voor het verplaatsen van manschappen. Zitplaatsen achterwagen: maximaal 8.
  • Commandovoertuig: 20 stuks voor commandovoering. Zitplaatsen achterwagen: maximaal 7 waarvan 3-5 worden gebruikt.
  • Reparatie- en bergingsvoertuig: 4 stuks ingericht als mobiele werkplaats. Zitplaatsen achterwagen: 0.
  • Gewondentransport: 4 stuks voor gewondenvervoer. Zitplaatsen achterwagen: 2 gewonden en 1 dokter.

Veelzijdig

De Viking kan onder een helikopter of in een Hercules C-130 transportvliegtuig worden getransporteerd. Daarnaast kan de Viking moeiteloos vanaf de landingsvaartuigen van de marine (LCU) en de amfibische transportschepen, zoals Zr. Ms. Rotterdam, het water in om vervolgens zelfstandig verder te varen.

Een nadeel is het beperkt zicht van de chauffeur tijdens het varen. Om dit te ondervangen bevinden zich altijd 2 bestuurders aan boord. In de rol van bijrijder houdt een van de bestuurders vanuit een opening in het dak de omgeving in de gaten.

Vervanger

De Viking Bandvagn S10 is de vervanger van de ongepantserde Bandvagns Bv 206 D6. Omdat Nederland steeds meer missies in het hele geweldsspectrum uitvoert, stelde dat nieuwe eisen aan dit type voertuigen. Dit resulteerde in de vraag naar meer beschermde mobiliteit. De Viking biedt die bescherming en werd van 2008 tot en met 2010 ingezet bij missies in Tsjaad en Afghanistan.
En ondertussen is de Viking ook alweer verouderd. Met het project Littoral All-Terrain Mobility Patrouillevoertuigen (FLATM PV) komt er een nieuw toekomstbestendige, all-terrain voertuig voor de lichte amfibische eenheden. Levering wordt verwacht in 2025.