Scania Gryphus

De DAF 4-tonner en de DAF 2300 zitten op het eind van hun werkende leven. De vervanger is de Scania Gryphus.  Hiervan zijn er 2.847 besteld en deze worden tussen 2020 en 2026 afgeleverd. De eerste exemplaren waren voor de Rijschool (OTCRij). In maart 2021 is de grote vervanging begonnen.

Specificaties

  • Motor: 6 cilinder diesel lijnmotor, 13 liter DC13 Euro 6, 450 of 500 pk, koppel 2.350 Nm of 2.550 Nm
  • Actieradius 850 kilometer
  • Lengte:
    • 50kN: 7,9 meter
    • 100kN: 10,8 meter
    • 150kN: 8,4 meter

Aanschaf

De Scania Gryphus is aangeschaft in kader van het Defensiebrede Vervanging Operationale Wielvoertuigen (DVOW) vervangingsproject. Het DVOW omvat de vervanging van nagenoeg alle operationele wielvoertuigen. Op 9 juni 2017 werd de Tweede Kamer door de Minister van Defensie ingelicht dat de keuze was gevallen op de inzending van Scania. Naast Scania hadden ook DAF en Rheinmetall-MAN een aanbod ingezonden. Het Ministerie van Defensie schaft 2.037 vrachtauto’s en trekkers aan in de categorieën 50, 100 en 150 kilonewton (kN) draagvermogen. Daarnaast omvat de order de levering van 185 gepantserde wisselcabines, geproduceerd door de Franse fabrikant Centigon. De cabines kunnen gemakkelijk worden geïnstalleerd ten behoeve van inzet in hoog-risico omgevingen.

In het Defensie Projectenoverzicht 2020 noemt Defensie de aanschaf van 810 extra voertuigen. Hiermee komt de totale leveringsomvang uit op 2.847 voertuigen. Ruim 2.400 vrachtwagens zijn bestemd voor de Koninklijke Landmacht, meer dan 130 voor de Koninklijke Marine, ruim 270 voor de Koninklijke Luchtmacht en ongeveer 20 voor de Koninklijke Marechaussee en het Defensie Ondersteuningscommando.

De Gryphus-vrachtwagens vervangen de verouderde 5.125 DAF YA-4442 (4-tonners), 1.100 DAF YA-2300 (10-tonners) en DAF YT-2300 trekkers. Deze voertuigen zijn in de jaren ’80 in dienst gekomen en zijn nu door de verminderde beschikbaarheid van reserveonderdelen en gedateerde techniek toe aan vervanging (los van het feit dat het materieel soms ook geheel versleten is).

Uitvoeringen

De Scania Gryphus wordt aangeschaft in drie hoofduitvoeringen:

  • 50kN (5-tonner)
  • 100kn (10-tonner)
  • 150kN (15-tonner)

Alle voertuigen, met uitzondering van de lesvoertuigen, worden voorzien van wapenrek­ken, radio’s, antennes, oorlogs- en infraroodverlichting en EMC-maatregelen.

Gryphus 50kN

De Gryphus 50kN 4×4 is een vrachtwagen met een draagvermogen van vijf ton en kan worden uitgerust met een laadbak of een 10-voets container. Het voertuig is voorzien een 13 liter Euro 6-motor met 450 pk en heeft een lengte van 7,9 meter. Verder zal het Korps Mariniers de beschikking krijgen over een speciale 50kN Navy-uitvoering. Vanwege de amfibische taakstellingen en inscheping via landingsvaartuigen is de 50kn Navy-uitvoering voorzien van aanpassingen zoals een bandendruksysteem. Deze Scania kan tot anderhalve meter diep kan waden. Alle 50kN voertuigen zijn Low Operational uitgevoerd en kunnen niet worden voorzien van een gepantserde wisselcabine.

Gryphus 100kN

8×8 High Operational

De Gryphus 100kN 8×8 is de nieuwe standaard operationele vrachtwagen voor de meeste eenheden en is altijd High Operational (HO) uitgevoerd. Het voertuig is voorzien een 13 liter Euro 6-motor met 500 pk en heeft een lengte van 10,8 meter. Deze High Operational uitgevoerde voertuigen zijn compatibel met de gepantserde wisselcabines. De wisselcabines zijn voorzien van een ringaffuit waarop een remote controlled weapon station (RCWS) bevestigd kan worden. De bijrijder kan vanuit de cabine het wapensysteem bedienen.

6×6 Low Operational

Uit kostenoverwegingen is voor de Driving Instruction (DI)-uitvoering, waarvan de levering van 72 voertuigen reeds voltooid is, gekozen voor een 100kN 6×6 Low Operational uitvoering waar de operationele voertuigen voor de eenheden 100kN 8×8 voertuigen betreffen. Ook ontbreken de verschillende militaire aanpassingen op de DI-voertuigen. Deze lesvoertuigen zijn de eerste serie uitgeleverde voertuigen en zijn ondergebracht bij het Opleidings- en Trainingscentrum Rijden (OTCRij) van de Koninklijke Landmacht. Daarnaast beschikt de Koninklijke Luchtmacht voor transport op de vliegbases eveneens over de 6×6-uitvoering.

Gryphus 150kN 6×6 trekker

De Gryphus 150kN 6×6 trekker is de vervanger van de DAF YT-2300 trekker. Het voortuig is hiervoor uitgerust met een koppelschotel voor het trekken van opleggers. Het voertuig is voorzien een 13 liter Euro 6-motor met 500 pk en heeft een lengte van 8,4 meter. De Gryphus 150kN is niet de opvolger van de DAF 165kN trekker-opleggercombinatie (Tropco). Deze voertuigen worden in een apart aanbestedingstraject vervangen.

[Bronnen: Ministerie van Defensie, Wikipedia]