1993: Stealthy Gilze-Rijen

In 1993 was de F-117 Nighthawk nog heel geheim. Het was daarom ook heel uniek dat acht van deze stealth-vliegtuigen naar de vliegbasis Gilze-Rijen kwamen.

F-117 Nighthawk

De F-117 werd in 1975 in het geheim ontwikkeld voor de Amerikaanse luchtmacht door Lockheed Skunk Works. Het toestel was uniek in ontwerp. Het hoekige uiterlijk en de speciale coating zorgde ervoor dat het toestel (in de jaren 80) niet zichtbaar was op radar. In 1982 werd de eerste F-117 afgeleverd. De Amerikaanse luchtmacht heeft er 59 besteld.

Specificaties

  • Rol: Lichte bommenwerper
  • Bemanning: 1
  • Varianten: Have Blue (XST) (2),YF-117A Prototype (5),F-117A (59)
  • Stukprijs: $ 45.000.000 in 1983
  • Lengte: 20,08 m
  • Hoogte: 3,78 m
  • Spanwijdte: 13,20 m
  • Vleugeloppervlak: 73 m²
  • Leeggewicht: 13381 kg
  • Startgewicht: 23814 kg
  • Motor(en): 2× General Electric F404-F1D2 turbofans
  • Topsnelheid: Mach 0.92 (993 km/h)
  • Vliegbereik: 1720 km
  • Bewapening: GBU-10 Paveway II of GBU-27 LGB of BLU-109 LGB of AGM-154 JSOW

In Nederland

De Nighthawk werd met veel succes in 1991 ingezet in operatie Desert Storm in de Golfoorlog. Het was ook de eerste oorlog waarin het toestel bekend werd. Tot die tijd was het gelukt om het toestel voor het grote publiek geheim te houden.

Groot was de verrassing dat de toestellen naar Nederland zouden komen. In de oefening Coronet Havoc komt het 49 Fighter Wing naar Europa. Het doel van het deployment is het verplaatsen naar en opereren vanuit een onbekend gebied. Daarnaast moesten de Europese luchtmachten leren over de inzet van het toestel.

Op 8 juni 1993 stond de weg aan de kop van de baan van Gilze-Rijen vol. Ongeveer 10.000 mensen waren op de komt van de acht toestellen afgekomen. De aankomst was zelf zo bijzonder dat het ‘s-avonds op het Journaal werd uitgezonden.

Tot 7 juli stonden de op de luchtmachtbasis en deden te hun vluchten. Vaak in de nacht. En met hun kenmerkende geluid waren ze goed te herkennen.

Publiekstrekker

Niet alleen kwamen er 10.000 mensen op de avond van de aankomst. Tot het vertrek van de toestellen was er een komen en gaan van de (Europese) luchtvaartliefhebbers. Wij waren er op 10 juni 1993. Bewolkt weer en met de techniek van die tijd lastig om zwarte toestellen te fotograferen. Vandaar dat de platen voor deze keer omgezet zijn in zwart-wit.