Historie en herinnerenJohn van den Boogaart

Eerste digitale camera in 2010

2010, ik liep regelmatig op de heide om naar de oefeningen te kijken. Foto’s maken kwam nog niet echt in mij op. Er liepen toentertijd sowieso nauwelijks fotografen rond op de heide. Als je er 1 tegenkwam was het al veel. Dus een digitale camera gekocht, Canon EOS 1000D met een 18-55mm lens. Samen met maatje de heide op, hij hulzen rapen ik fotograferen.

YPR-PRI

Die betreffende dag in 2010 reden er veel YPR’s rond van 42BLJ. Toen nog de PRI-variant welke enkele jaren later voor de CV90 werd vervangen. Voor mij als fotograaf mooie bakken, mooi jankend geluid zodat je ze handig kon volgen en aan hoorde komen. Met 18-55mm lens kun je nauwelijks close-ups maken dus je moest redelijk dichtbij gaan staan of genoegen nemen met voertuigen die maar een klein gedeelte van de foto beslaan. Ik ben altijd fan geweest van voertuigen pontificaal in beeld cq beeldvullend maar dat viel dus niet mee. In bivak-5 kon je er mooi dichtbij komen. Ter ondersteuning reed er een YPR-806 berger rond en her en der wat Fenneks. Op de Fennek na zijn de rest van de voertuigen op deze pagina uitgefaseerd.

Landen hier Chinooks?

Sta je aan de bosrand en dan hoor je een Chinook aankomen. Oh leuk, er komt een Chinook laag over. Ik ging toen al een paar decennia naar vliegshows dus nieuw/spannend was het niet. Maar ik had nog nooit van een laagvlieggebied gehoord, laat staan dat ik wist dat ik er op 1 liep die erg veel gebruik wordt.
Dus toen de Chinook een brownout deed dacht ik eerst dat ie ging landen vanwege een noodsituatie. Maar er kwamen talloze groene mannetjes uitgerend en de Chinook was weg voor ik er erg in had. Een poosje later kwam hij terug en kon ik mijn eerste brownout vastleggen terwijl er een YPR-pri voor reed. Afstand was veeeeeel te groot voor mijn 18-55lens maar het ging om het idee. Vandaag de dag gooi ik zo’n foto weg of neem hem niet eens. Toch blij dat ik hem toen genomen heb.

Apache solodisplay

Enkele maanden later was de Apache Q18 of Q19, toen nog speciaal uitgedost voor demonstratievliegen, op de heide aan het oefenen. Het mooiere gooi- en smijtwerk. Ze waren niet cameraschuw en ik was regelmatig het mikpunt op de zandvlakte.

Berging

Mijn eerste bergingsoefening op de foto. 2x Leopard 1 bergers waren bezig om een Leopard 1V te bergen. Toen werd de bergingsput achter de basis nog zeer regelmatig gebruikt voor allerhande oefeningen. Tegenwoordig is het een siervijver ofzo waar geen voertuig meer in mag. Jammer.