Marinedagen 2022 trekken 100.000 bezoekers

De Marinedagen (tot 2007 de Nationale Vlootdagen) zijn de open dagen van de Koninklijke Marine. Tijdens deze dagen zijn marineschepen te bekijken en worden er met schepen en door het Korps Mariniers demonstraties gegeven.

Dit jaar kwamen er bijna 100.000 bezoekers naar de marinebasis in Den Helder. Dat de opzet vanwege de oorlog in Oekraïne iets soberder was dat mocht de pret niet drukken. Op zowel zaterdag als zondag was het gezellig druk. Vanwege de uitgestrektheid van het terrein liep je elkaar ook niet voor de voeten.

Wat kon je allemaal zien? Per onderwerp tonen we de hoogtepunten .

Schepen

Twee schepen die de Koninklijke Marine de afgelopen periode voor de NAVO heeft ingezet, waren net op tijd thuis voor de Marinedagen. Het fregat Zr.Ms. De Zeven Provinciën was als stafschip actief binnen de Standing NATO Maritime Group 1 (SNMG1). Zr.Ms. Karel Doorman (A833) werd als ondersteunings- en bevoorradingsschip ingezet binnen dit vlootverband.

Verder lagen in de haven onder andere het duikvaartuig Zr.Ms. Argus (A852), de LPD Zr.Ms. Rotterdam (L800, met NH90 helikopter), mijnenjagers, hulpschepen en onderzeeboten. De knalrood geschilderde Geosea lag ook in de haven. Dit schip wordt gebruikt als proefvaartuig om nieuwe concepten voor het ruimen van mijnen uit te proberen. De huidige mijnenjagers moeten namelijk vervangen worden.

Karel Doorman klasse

Ooit had Nederland acht fregatten van de Karel Doorman klasse. De schepen waren begin jaren 90 in gebruik genomen. Tussen 2004 en 2006 werden er 6 wegbezuinigd. Twee gingen er naar Chili, twee naar België en twee naar Portugal.
Op deze Marinedagen ware er drie schepen van de klasse te zien. De Nederlandse Zr.Ms. van Speijk, de Portugese Dom Francisco de Almeida (F334) en de Belgische Louise-Marie (F931).

Buitenlandse deelname

Rond de tien schepen op de Marinedagen waren afkomstig van buitenlandse marines. Niet te missen: het Britse ‘Landing Platform Dock’ RFA Mounts Bay (L3008). Bijna 180 meter lang en een waterverplaatsing van 16.100 ton. Een ofschoon het doel van het schip gelijk is aan zijn Nederlandse ‘soortgenoten’ Zr.Ms. Rotterdam en Zr.Ms. Johan de Witt, is deze toch nog een klein stukje groter.

Demonstraties

De absolute hoogtepunten van de Marinedagen zijn natuurlijk de verschillende demonstraties. Deze keer had men vier verschillende acties uitgewerkt. Acties op en in het water. Of op de grens van zee en land. Precies het werkterrein van de marine.

Kustwacht demonstratie

Twee drenkelingen trekken met hun ‘flares’ de aandacht. De Kustwacht wordt ingeschakeld en met een schip van de KNRM (Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij ) worden ze uit het water geplukt.

Counterdrugs demonstratie

Bij de Nederlandse Antillen patrouilleert de Nederlandse marine als onderdeel van de Kustwacht Caribisch gebied. Soms wordt daar een drugstransport onderschept. In het persbericht staat dan bijvoorbeeld: “Ten zuiden van Curaçao lanceerde het marineschip [Zr.Ms. Groningen] 2 snelle boten (FRISC’s) om de 5 opvarenden tot stoppen te dwingen. Die weigerden dat, waarna de militairen waarschuwingsschoten losten. Ook dat had geen effect. Uiteindelijk schakelden ze met gericht vuur de buitenboordmotoren van de go-fast uit.
Deze keer in Den Helder maar één FRISC om de ‘boeven’ te onderscheppen. De rest van het scenario kwam overeen.

Mijnendienst demonstratie

In de Noordzee liggen nog heen veel bommen, granaten en mijnen. Vanuit bijvoorbeeld het dumpen van munitie na de Eerste Wereldoorlog of de neergestorte vliegtuigen uit de Tweede Wereldoorlog. Allemaal explosieven die veilig opgeruimd moeten worden als ze aanspoelen op de kust of wanneer er werk op zee gedaan moet worden.
De Koninklijke Marine gebruikt voor het zoeken en onschadelijk maken de mijnenjagers. Bij een gevonden mijn bevestigen duikers een explosieve lading en zodra deze ontploft dan ploft de lading van een mijn mee. Het zoeken en onschadelijk maken is gevaarlijk werk en daarom werkt (test) de Koninklijke Marine nu ook met onbemande vaartuigen. De ECA Group Inspector (die vanwege de haven deze keer bemand was) kan met zijn gele onderwaterrobots explosieven zoeken en onschadelijk maken.

Amfibische landing

Het grootste vuurwerk is de amfibische landing die door het Korps Mariniers richting het publiek wordt gedemonstreerd. Een groot landingsschip en twee kleinere naderen de ‘kust’. Machinegeweren zorgen ervoor dat het publiek geen gekke dingen doet. De vuurkracht van de landingsschepen wordt ondersteunt vanaf de zogeheten ORCs, de Offshore Raidings Crafts van de Britse marine.
Eenmaal aan land openen de mariniers het vuur. Rook onttrekt hen aan het zicht van de vijand en twee Vikings geven extra vuursteun. Spectakel!

Op de wal

Ook op de wal was er het nodige te zien. En te eten en drinken.

Kinderfeest

En zoals altijd zijn de Marinedagen een feest voor kinderen. Verrekijkers en vuurwapens zijn de grote trekkers. De zware spangreep van de mitrailleur is voor sommige kinderen een uitdaging die ze alleen met wat professionele hulp kunnen bewegen. Je gezicht in de camouflagekleuren is natuurlijk ook een must.

Voertuigen

Niet alleen schepen. Er waren natuurlijk ook de nodige voertuigen van Defensie te bewonderen. Naast de Marine hadden ook de Landmacht en Marechaussee hun wagenpark goed op orde. Rekwisieten pakte uit met wat oud materieel.

Techniek

De nadruk van deze Marinedagen lag op verschillende technologische innovaties binnen het marinedomein. Dat gebeurde onder het thema ‘Workforce of the Future’. Met onder andere verschillende soorten drones.

Volgende keer!

Volgend jaar zijn er begin juli opnieuw Marinedagen. Ze vallen dan samen met Sail Den Helder.

Meer lezen?

Op onze themapagina over vaartuigen vind je nog meer foto’s van de Koninklijke Marine en haar schepen.