Martin BosNieuws

Voorzorgslanding Chinook-helikopter in Voorthuizen

Een Chinook helikopter van de Koninklijke Luchtmacht maakte vandaag een voorzorgslanding in de weilanden in Voorthuizen. Na reparatie vliegt hij door naar de vliegbasis Gilze-Rijen.

De helikopter deed mee aan de oefening Joint Falcon en had kort daarvoor op het oefenterrein bij Ermelo gevlogen. Op de terugweg ging het mis. De piloot kreeg een melding over ‘transmission debris‘, brokstukken in de tandwielkast. Als dan de standaard controles en acties tijdens het vliegen niet helpen dan is het advies het toestel aan de grond te zetten.

Een melding dat er brokstukken in de tandwielkast zitten is trouwens een ernstige melding. Want wat is het? Hoe erg is het? Het kan zijn dan er in de tandwielkast, die de rotorbladen aandrijft, een tandwiel gebroken is. Een situatie die je niet in de lucht wil. In theorie kan het ook zo zijn dat er een fout in het systeem zit. Zolang je het niet weet, rest er alleen de voorzorgslanding.

Voorzorgslanding

Bij een technisch probleem zoals vandaag kan de bemanning besluiten het vliegtuig of de helikopter snel aan de grond te zetten. Dus nog voor er een echt noodgeval is. Een landing als deze heet een voorzorgslanding. Een voorzorgslanding is geen noodlanding. Een noodlanding is bij direct gevaar bijvoorbeeld als de motor is uitgevallen en er geland móet worden.

Een bewoner van Voorthuizen (en trouwe volger van DefensieFotografie) zag de Chinook-landing vanuit zijn huis gebeuren.

Technische dienst

Er zaten vandaag 6 personen in de Chinook. Twee piloten, een loadmaster en een paar militairen die de machinegeweren in de deuropeningen moesten bedienen. Geen van allen is gekwalificeerd om aan de helikopter te sleutelen dus wordt de Technische Dienst van het squadron gebeld om te helpen. Geduld is op zijn plaats want de mensen moeten uit Gilze-Rijen komen. Al snel een uur rijden.

Eenmaal daar zoekt men bovenop de heli direct de bewuste tandwielkast op. Hij zit voor de achterste rotor en is via luiken heel goed te benaderen. Een onderdeel dat lijkt op een oliefilter wordt vervangen.

Controleren

De helikopter wordt vrijgegeven. Het is aan de bemanning om te kijken of het herstelwerk goed is gegaan. Zo ja, dan gaan ze rechtstreek door naar de vliegbasis Gilze-Rijen. Verschillende mensen lopen het toestel nog even helemaal na. Preflight checks heet dat in het jargon.
Het is de hoogste tijd om te vertrekken want de Chinook zakt steeds verder weg in de natte grond van het weiland.

Starten

De motoren zijn gestart. In de cockpit controleert men of het toestel klaar is voor een nieuwe vlucht. Na tien minuten proefdraaien is het zover. Voorzichtig trekt hij zijn weggezakte wielen uit het weiland. Naar huis!

De boer controleert nog even zijn weiland. Op 6 wielafdrukken na is er niets meer te zien van de voorzorgslanding. Hij is tevreden. En dankbaar voor het spektakel op zijn grond.

Video

De landing, reparatie en het vertrek zijn ook vastgelegd in een video-reportage.