Martin BosOefeningen

Steadfast Defender: Nederland is onderweg

In Stroe vertrekt vandaag het Bevoorrading en Transport Commando (B&TCo) voor de oefening Steadfast Defender. Op weg naar Duitsland waar men binnenkort als deel van de 42 Battle Group in actie komt.

Vroeg

Het is nog vroeg in de ochtend als de eerste militairen van het Bevoorrading en Transport Commando zich op de Generaal-majoor Kootkazerne in Stroe melden. Vandaag is het zover. Na lange voorbereiding gaat het beginnen. De komende anderhalve maand staat voor hen in het teken van de oefening Steadfast Defender. Of eigenlijk de deeloefeningen die onder de namen Quadriga en Grand Quadriga gehouden gaan worden.

De verschillende bevoorradingscompagnieën gaan even na 7 uur al de weg op. Volgens Google Maps is het precies 500 kilometer naar het eindpunt vlak bij de Truppenübungsplatz Altmark en het Gefechtsübungszentrum Heer (GÜZ).

Pakketten

De reis gaat in de zogeheten ‘pakketten’. Dat zijn (deel)colonnes van ongeveer 10 (vracht)auto’s. Met een tussenpoos van 10 minuten gaat ieder pakket op weg. Ze maken gebruik van de snelweg en door de pakketten wordt het overige verkeer minimaal gehinderd.

Eerste hoofdtaak oefenen

Nederland moet weer leren vechten, zei een generaal laatst toen hij aangaf dat de wereld om ons heen veranderd is. Van expeditionair optreden in bijvoorbeeld Afghanistan en Mali richt onze krijgsmacht zich weer nadrukkelijker op de eerste hoofdtaak: het beschermen van ons eigen grondgebied en dat van onze bondgenoten. De infanterie maakt zich daarom klaar voor het gevecht. Ook voor het Bevoorrading en Transport Commando verandert er veel.

Jarenlang reden de chauffeurs bij wijze van spreken drie of vier keer per jaar de route naar de oefening SOB/SOMS. Een route die bij de meesten nu wel in het hoofd zit. Met STDE is dat nu anders en gaat de rit naar onbekend gebied en met een (waarschijnlijk) bewegende hoofdmacht. Hoe is het straks wanneer de aanvoerlijnen onder vuur komen? Hoe doet men straks het vervoer van de (in een extreem geval) bodybags terwijl er later weer voeding mee moet? Het is een wereld die de oudere chauffeurs misschien nog kennen, de nieuwere mogelijk niet. Dus goed om te oefenen.

Bij de poort van de Generaal-majoor Kootkazerne wordt men uitgezwaaid door Movcon.