Martin BosOefeningen

Versperringen met een DM57

Op de Leusderheide oefent de 411 Pantsergeniecompagnie / 41 Pantsergeniebataljon in het aanleggen van een versperringen. Deze bestaat uit een concertina (opgerold prikkeldraad) met daarvoor en daarachter een mijnenveld. Met een doek is de versperring vanaf de grond aan het zicht onttrokken.

Verschillende groepen kregen dezelfde opdracht. Hun transport was voor de ene groep met de Boxer, de andere groep reed met de Gryphus. Het leggen van de versperringen moeten de genisten nu feilloos kunnen. De oefening is hun examen, hierna is de basisopleiding klaar.

Groep 1 – Vanuit de Boxer

De versperring ligt er al bijna. Een snelle laatste controle terwijl een genist de omgeving in de gaten houdt. Daarna stapt iedereen in en de Boxer rijdt weg. De versperring blijft alleen achter en zal vanavond door een andere groep genisten benaderd gaan worden.

Groep 2 – Vanuit de Gryphus

Het team dat met de Scania Gryphus is gekomen, is nog volop aan het werk. Het prikkeldraad moeten ze nog goed leggen en vastmaken. De mijnen worden pas op het laatste moment toegedekt met zand. Op iedere mijn ligt een stukje prikkeldraad zodat hij straks met de metaaldetector weer teruggevonden kan worden.
Het gehele proces van het leggen van mijnen kan je trouwens teruglezen en zien in de reportage van de oefening Victorious Engineer.

DM57

In de beide versperringen die je hierboven ziet, is een verklikker gezet om aan te geven wanneer iemand de versperring beweegt. Deze verklikker heeft als productnaam DM57. Na activeren geeft hij een lichtsignaal en een harde knal. Het product is gemaakt door de Brits/Duitse firma Wescom en bij verschillende NAVO-landen in gebruik.

DM57 schematische weergave
Schematische weergave signaal DM57

Het activeren van de DM57 gebeurd met een struikeldraad die, in ons geval, voor de prikkeldraadversperring is gespannen. De officiële Nederlandse aanduiding is trouwens ‘Licht- en geluidssignaal DM57‘. De flare, zoals deze in het Engels heet, is in een kartonnen doosje met alle noodzakelijke montagespullen geleverd.

De montage is relatief simpel en snel uit te voeren. De hieronder genoemde montagestappen zijn trouwens niet voor operationeel gebruik maar om een indicatie te geven voor de lezers van dit artikel!

  • Plaats de bevestigingsbeugel met twee draadnagels stevig op de gekozen plaats (bijv. paal of boomstronk);
  • Verwijder het beschermdopje van de onderzijde van het signaal;
  • Plaats het signaal met zijn onderzijde in het gat van de bevestigingsbeugel en klem deze vast door de ontsteker aan de onderzijde op het signaal te schroeven;
  • Rol de struikeldraad uit, bevestig deze aan een vast punt in het terrein en bevestig deze losjes gespannen aan de onderzijde van de ontsteker (tussen de klemmoeren);
  • Beide bijverpakte veiligheidskoorden uitrollen en bevestigen aan de veiligheidspin;
  • Schoef de veiligheidsmoer tot aan de aanslag (bij oog) terug;
  • Trek langzaam en voorzichtig, zo mogelijk onder dekking, aan het aan punt A bevestigde veiligheidskoord totdat de veiligheidsmoer verdere beweging verhinderd;
  • Het signaal is nu ontgrendeld!

In de praktijk ziet het er dan zo uit: