John van den BoogaartMartin BosNieuws

Jaaroverzicht 2019

Gewoontegetrouw sluiten we het jaar af met het jaaroverzicht. Hoe ging het met DFN in 2019?

Eerste lustrum

DFN bestaat vijf jaar! In 2013 begonnen als idee, in 2015 zijn we gestart en we hebben hard gewerkt naar het moment waarop we nu in 2019 gekomen zijn. De website is in die vijf jaar uitgegroeid tot het grootste Nederlandse online platform met foto’s rond het Defensie-thema.

2019: Groei in content en kwaliteit

Het lustrum-jaar is een goed jaar geweest als we kijken naar de ‘productie’. Er zijn 34 nieuwe reportages gemaakt, 10 over oefeningen, 17 nieuws-reportages en 7 reportages over historie en erfgoed.
Daarnaast is de website sterk uitgebreid:

• Het naslaggedeelte (de beeldbank) voorziet nu in informatie over het gebruikte materieel binnen defensie. De hoeveelheid foto’s daarbinnen is op verzoek van onze bezoekers sterk uitgebreid.
  • Om het zoeken in de enorme hoeveelheid foto’s te vergemakkelijken, is er de mogelijkheid om via de metagegevens van de foto’s te zoeken.  Bijvoorbeeld op de naam van een oefening of een eenheid.
  • We gebruiken in de reportages het specifiek defensie-jargon. Daarom is er in 2019 gestart met de verklarende woordenlijst. Deze lijst blijkt ook in bredere zin aan een behoefte te voldoen: bijna de helft van het verkeer op de website komt uit deze content.

De artikelen zijn langer geworden en gaan dieper in op de materie. We voegen achtergrondinformatie toe aan wat je ziet op de foto’s zodat meer mensen een beeld krijgen van defensie (of in werken bij defensie).
Dankzij een groeiend vertrouwen binnen Defensie worden we vaker in de gelegenheid gesteld om vooraan te staan. Dat we non-profit zijn, heeft daarbij zelfs voordelen. Tijd is bij ons geen geld.

Met het in beeld brengen van de militaire historie komen we via onze YA126 op bijzondere plekken. We helpen hierin actief mee om militair erfgoed te koesteren en te blijven herdenken voor de vrijheid.

Sterke groei online

Op de website meten we sinds 2016 het bezoek. Door middel van de onderstaande tabel krijg je een indruk van het aantal keer dat onze website bezocht is. De meetperiode is telkens van 1 december tot en met 30 november.

2016201720182019
Unieke websitebezoekers3.3347.1249.45423.699
Aantal getoonde pagina’s6.83417.93826.79858.037
Duur bezoek1:311:161:311:15
Bezoek uit Nederland76%86%84%87%
Mobiel gebruik47%58%53%65%
Volgers op Facebook3377951.2341.521
Volgers op Instagram2.5903.744

Het meest bekeken zijn de oefening: SOB/SOMS (704 weergaven) en het nieuwsbericht Nederland aan ramp ontsnapt (502 weergaven). In de woordenlijst is KVO met 3147 weergaven het meest bekeken. Op de beeldbank is de pagina over de YA126 het meest gelezen (232 weergaven).

Trends in online

Wat is de trend in online? We geven niet uit op een klassiek (papieren) medium. De website is de voornaamste etalage van ons werk. Wat kan je van ons in het komende jaar verwachten voor een nog betere ervaring?

• Mobiel geoptimaliseerd
    We weten al dat ‘mobile’ een sterke rol heeft in de wereld. Nu 65% van onze verkeersstroom via mobile komt, moeten we hier nog bewuster rekening mee houden. Door bijvoorbeeld te zorgen dat foto’s duidelijk op ieder apparaat te tonen. Of door de hoeveelheid datagebruik en snelheid te optimaliseren. De optimalisaties gaan we in 2020 mee door.
  • Meer content
    Nu er een enorme behoefte is aan onze naslagpagina’s en de woordenlijst, zal het onderhoud op deze delen van de website versterkt worden. Zodat er meer content (in tekst en in beeld) beschikbaar komt. Continue aandacht ook omdat juist van Defensie-medewerkers het verzoek komt voor meer en meer recent materiaal.
  • Gratis
    Veel waardevolle content verdwijnt tegenwoordig achter een betaalmuur. Deze website is gratis en zonder reclame te bezoeken! Omdat we geloven in het doel waarom we DFN gestart zijn. Ondanks dat een grotere site, meer foto’s en veel meer bezoek hogere kosten met zich meebrengt.

2020

En dan inhoudelijk over het jaar 2020. De ambitie is opnieuw hoog. Nog meer reportage’s maken wordt lastig omdat hier simpelweg de tijd voor ontbreekt. Dan gaan we het zoeken in de kwaliteit en thematiek. Twee aandachtspunten willen we graag noemen.

• Oefenterrein Oirschot
    Veel van de reportages van het eerste uur zijn bij Oirschot gemaakt. Dankzij tips en medewerking konden we daar de mooiste beelden maken. Helaas zijn onze kwartiermakers nu ergens anders werkzaam. Veelal zelfs vertrokken naar de burgermaatschappij. Op de gok kunnen we jammer genoeg niet meer, zoals vroeger, naar het oefenterrein. Doel 2020: hoe kunnen we OT Oirschot en 13 Lichte Brigade weer beter in beeld krijgen? Tips hiervoor zijn welkom!
  • 75 jaar Vrijheid
    In 2020 is het 75 jaar geleden dat Nederland bevrijd is. In verschillende reportages stonden we stil bij de bevrijding van Zuid Nederland. Rond 5 mei 2020 is de rest van Nederland aan de beurt. We gaan er bij stilstaan!

Wat niet iedereen weet, is dat we nog meer doen rond het gedachtegoed van DefensieFotografie Nederland.
John van den Boogaart heeft een nieuwe website gestart: https://www.oorlogsgraf.nl/. Een website over de geallieerde en Duitse oorlogsgraven en over de slachtoffers van de Eerste en Tweede Wereldoorlog. De website wordt in 2020 verder uitgebouwd.
De eentonner van Martin Bos is in 2018 aangeschaft en in 2019 gerestaureerd. Ook in 2020 zal onze DAF te zien zijn (en uiteraard gaat het opknappen ook verder).

Hoogtepunten van 2019

En dan enige foto-hoogtepunten van dit jaar. Een lastige selectie omdat er zo ongelooflijk veel mooie foto’s gemaakt zijn. We dragen deze selectie op aan jullie, onze trouwe bezoekers. Bedankt voor alles.

Tot volgend jaar!