John van den BoogaartNieuws

Herichting Oirschotse heide -een jaar verder

Eind 2018 schreef ik een artikel over de (her)inrichting van de Oirschotse heide. Hoe staan de zaken ervoor, een jaar later?
De oude plannen kunnen de prullenbak in en er worden nieuwe plannen gemaakt over de herinrichting. De reden waarom er nieuwe plannen komen is mede omdat het voertuigenpark is gewijzigd.
De 13e lichte brigade heeft sinds zij gemotoriseerd zijn geen Leopardtanks meer en de CV90 is vervangen door de Boxer. Geen nieuws daar dit al enige jaren is. 
Hierdoor zijn de zandvlaktes minder interessant geworden en de bossen interessanter als oefengebied. Juist deze bossen wilden ze flink gaan kappen in het oude plan, dit plan was dus gebaseerd op oa de Leopard tanks. 

Bijeenkomst voor burgers

Eind november 2019 is er in Oostelbeers een bijeenkomst gehouden over de herinrichting en wat er gaat veranderen. Dit ontwerpplan moet februari 2020 gereed zijn waarna er weer een nieuwe bijeenkomst komt.
Het gedeelte van mijn artikel van vorig jaar over de herinrichting kan dus ook de virtuele prullenbak in helaas.
Zodra er een concrete update over de nieuwe herinrichting is dan lees je het hier. Het eerste wat naar buiten gaat komen zal zich ook meer richten op de inrichting buiten het oefenterrein. Parkeerplaatsen, wandelpaden, fietsroutes enz.

Loopgraaf van de vrede

Naar mijn persoonlijke mening wordt tegenwoordig her en der het landschap verpest met de meest afzichtelijke kunstwerken. Smaken verschillen uiteraard maar soms zie je niet eens wat het moet voorstellen en dan faal je gewoon als kunstenaar. Ik scheer niet alles over 1 kam, sommige kunstwerken kan ik nog wel waarderen. Het gros vind ik echter verspilling van (belasting)geld.
Ook op de Oirschotse heide gaat er kunst komen. Na verschillende voorronden heeft een Eindhovense kunstenaar de strijd gewonnen. Er komt dit jaar een loopgraaf in de vorm van een peacesymbool op de heide. Met een diameter van 100 meter en +- anderhalve meter diep wordt het teken van vrede uitgegraven. Dit kunstwerk zal in dit geval enigszins in het landschap passen doordat het geen horizonvervuiling is.

Een 2e kunstwerk dat er vrijwel zeker komt is de Luchtvaartobservatieweide. Hier kunnen mensen gezamenlijk wachten tot er een vliegtuig overkomt. Of deze ook op de Oirschotse heide komt is mij nog onduidelijk. Getuige de klachten die mensen indienen over geluidsoverlast door vliegtuigen is de naam Luchtvaartobstipatieweide misschien een betere naam. Wie de doelgroep van deze weide is moet nog duidelijk worden. Voor spotters zijn er rondom het vliegveld al diverse locaties te vinden en zitten wandelaars te wachten op overvliegende Ryanair-toestellen? Bovendien kun je nu ook overal samenkomen en wachten tot er een vliegtuig overkomt, dat hoeft toch geen geld te kosten? Op de spottersweg ligt al een mooie parkeerplaats waar je nu ook samen kunt komen om vliegtuigen te zien overkomen.

Stelling graven€240.000 euro mogen de kunstwerken kosten. Veelal betaald door het bedrijfsleven en wat subsidies. Als ik meteen een suggestie mag doen; Defensie heeft hele mooie genievoertuigen. In plaats van dat ze een paar dagen tankgrachten graven met de Kodiak kunnen ze het peaceteken uitgraven. Goede oefening en het bespaart geld wat je meteen in een goed doel kunt steken en dus nuttig besteed wordt. 

Meer info over deze kunstwerken op de pagina van het Eindhovensdagblad.

1600! oefeningen per jaar

In het artikel over de herinrichting van het Eindhovens Dagblad worden er jaarlijks 1600 oefeningen gehouden welke qua aantal niet gaan veranderen. Bij deze cijfers zet ik wel wat vraagtekens. Mocht ik wat over het hoofd zien, dan hoor ik dit graag via de mail.
Met deze aantallen zou er namelijk elke dag behoorlijk wat activiteit moeten zijn. Als redelijk fanatiek bezoeker van de heide kan ik melden dat dit zeer zeker niet het geval is. Uit ervaring weet ik dat er meestal van maandag tot en met donderdag geoefend wordt, cq de drukkere dagen zijn. Vrijdagen zijn meestal erg rustig op wat vliegbewegingen na. De weinige voertuigen die je ziet zijn lesvoertuigen. 

In de zomervakantie is het meestal ook erg stil voor 4 a 5 weken. Kerstvakantie plus de week ervoor en erna zijn vaak ook geheel stil. Weekenden worden soms door de Natres ingevuld maar meestal is het drukker met de recreanten.
Dan houd je van de 365 dagen – 110 dagen weekend – 52 vrijdagen – 30 vakantiedagen dus een dag of 173 over waarin die 1600 oefeningen zich afspelen. Rond het naar boven af en tel met 200 dagen. 8 oefeningen per dag. 
Zelfs al zou er 365 dagen per jaar geoefend worden dan zouden er ruim 4 oefeningen per dag moeten zijn. Ik vraag me dan af waarom ik relatief vaak op de heide rondloop en er helemaal niets te zien is. Of zijn het 8 camouflage oefeningen per dag die perfect uitgevoerd worden?  

Waar deze getallen op gebaseerd zijn kan ik helaas niet achterhalen. Ook meldt de krant dat er 8 grote oefeningen gaan plaatsvinden per jaar ten koste van wat kleinere oefeningen. Dit levert ons misschien weer wat fotogelegenheden op, mits we weten waar we moeten zijn. 

Groene corridor update

[Boven: Situatie december 2018.  Onder: Situatie januari 2020]

Aan de Eindhovense Dijk vorderen inmiddels gestaag de kapwerkzaamheden. Deze hebben niets met de herinrichting van het oefenterrein ansich te maken, maar met de aanleg van de groene corridor tussen Oirschot en Eindhoven.
Een jaar later dan gepland zijn eind 2019 enkele bomen gekapt waardoor je iets meer zicht op het oefenterrein krijgt vanaf de weg. Het is echter winter en hangt er dus nauwelijks blad aan de bomen waardoor er sowieso al meer zicht is.
Het is een ietwat vertekend beeld wat je nu hebt, het echte resultaat zul je dus pas in de zomer zien.

De door mij verwachte kaalslag is echter wel uitgebleven. De tankbanen zijn nog steeds niet heel erg zichtbaar vanaf de weg. Naar aanleiding van de plannen had ik verwacht dat tussen de tankbanen en de weg alle bomen en struiken verdwenen op een rij bomen na welke dan een laan vormen langs de weg zelf.
Voor gebruikers, zowel militairen en burgers, is een afscheiding in de vorm van struiken en bomen toch wel handig. Als je ziet hoeveel zandverstuiving je krijgt wanneer in de droge zomer een rupsvoertuig over de tankbaan raast dan ben je blij dat veel zand in de struiken terecht komt en niet bij opa en oma op de E-bike. 
Aan de linkerzijde van de oefenterrein, vanaf Oirschot gezien, is er ter hoogte van de basis wat meer gekapt. Je kunt hier en daar wat verder weg kijken al is het verschil niet erg groot. Misschien dat er nog meer gekapt wordt, maar het ziet er naar uit dat het gereed is.

Bereikbaarheid oefengebied

Deze aanleg van de groene corridor (fietsroute van Oirschot naar Eindhoven) zorgt nog steeds voor rumoer rond de bereikbaarheid van de heide. Voor de bezoekers van de Oirschotse heide gaat er weinig veranderen zoals het er nu uitziet. Enkel als je binnendoor vanuit Eindhoven naar de heide wilt rijden via de Oirschotse dijk dan ga je pech hebben in de toekomst want de brug over het Wilhelminakanaal wordt autoluw. Je moet dan een andere route nemen.

Bijvoorbeeld via de A58. Wil je dit niet dan rijdt je zuidelijk om het vliegveld heen de Scherpenering op, steek de Landsardseweg over de Oirschotsedijk op. (Let op, dit is de Oirschotsedijk van Wintelre en niet de beruchte Oirschotsedijk die afgesloten wordt.)

Rijdt naar restaurant d’n Hut en sla daar rechtsaf de Wintelresedijk op. Rijdt door tot je een slagboom ziet en parkeer daar in de berm. Niet op de tankbaan, slecht voor de lak van de auto. Deze wordt intensief gebruikt door defensie maar ook door boeren die de aangrenzende weilanden oprijden. Vanaf daar loop je meteen het oefengebied in. Qua afstand parkeerplaats-spottersplek is het een paar honderd meter verder lopen.