Martin BosNieuws

De nieuwe Iveco Manticore

Een nieuwe militaire terreinwagen wordt vanaf de tweede helft van volgend jaar langzaam het gezicht van de Nederlandse krijgsmacht. Het prototype van het nieuwe Iveco Manticore-terreinvoertuig is nu voor de eerste test en kennismaking in Nederland.
De Manticore biedt militairen de mobiliteit om zich met hun uitrusting naar inzetlocaties te verplaatsen. Men kan zo onder zware omstandigheden of in conflictsituaties mensen helpen, beschermen of verdedigen.

Grootschalige vervanging

De vertrouwde MB’s van de landmacht, de Landrovers van de marine en de laatste YPR’s van luchtmacht en marechaussee worden in de komende jaren vervangen. Dat gebeurt onder het programma ‘Defensiebrede Vervanging Operationele Wielvoertuigen’ (DVOW) dat in 2008 gestart is.
Eerdere resultaten van het programma zijn onder andere de invoering van de Volkswagen Amarok (officieel het voertuig 7,5kN, genoemd naar het laadvermogen van 750 kilogram) en de invoering van de Scania Gryphus (de voertuigen 50kN, 100kN en 150kN).
Het deelproject ‘voertuig 12kN’ valt uiteen in twee delen. Recent was de vervanging van de MB290 en het Luchtmobiel Speciaal Voertuig (LSV) nog in het nieuws. De aanbesteding was gewonnen door Mercedes-Benz maar het contract werd in december 2021 ontbonden omdat het voertuig niet aan de specificaties ging voldoen. Het andere deel van het deelproject ‘voertuig 12kN’ is de ‘Voertuig 12kN overig en RCWS’. Het Italiaanse Iveco Defence Vehicles won eind 2019 de aanbesteding.

Manticore

Er zijn door Defensie 1.185 Manticore-voertuigen besteld. Naast grote mobiliteit biedt het voertuig meer laadvermogen en meer beschermings- en bewapeningsmogelijkheden. En meer flexibiliteit in gebruik maar ook in op- en aanbouw. Iveco Defence Vehicles levert de Manticore in vijf hoofdtypes. Defensie krijgt ‘hardtops’, ‘soft-tops’, ‘pick-ups’, ‘gewondentransporters’ en ‘Military Police/Airforce Security Vehicles’. Alle voertuigen, behalve de laatste versie, worden in het standaard driekleuren-camouflagepatroon gespoten.

Mobiliteit, laadvermogen en bescherming 


Het prototype van de Manticore is nog niet 100% gelijk aan de definitieve versie maar hij geeft een goede impressie.
Projectofficier luitenant-kolonel Henry van de Ven is met de Manticore langs een aantal kazernes gegaan. De reacties waren overwegend positief. “De meeste collega’s zijn tamelijk onder de indruk van de robuuste uitstraling, maar moeten ook wel even wennen aan het formaat. De laadruimte vormt een groot pluspunt en met de huidige situatie op de oostflank merk je veel waardering voor de verbeterde bescherming.” Zelf is de overste erg gecharmeerd van de extra mogelijkheden die het nieuwe voertuig heeft. “Het is modulair en goed af te stemmen op specifieke missies. Situatieafhankelijk kunnen we de voertuigen voorzien van remote controlled wapenstations, bewapening (van mitrailleurs tot anti-tank-raketten), pantserpakketten, filter- en overdrukinstallaties voor optreden onder chemische dreiging, jammers en nog meer.” Zie de voertuigpagina van de Manticore voor de details van ieder type.
Speciale rails en draadbussen anticiperen op toekomstige ontwikkelingen voor nieuwe uitrusting. Ook zijn personeelsruimte en laadbak eenvoudig te vervangen door andere modules. Zo kan het voertuig later nog een platform worden voor andere militaire toepassingen, zoals mortierdrager, luchtverdedigingsvoertuig en CBRN-verkenningsvoertuig.

RCWS

Naast de levering van 1.185 Manticore-voertuigen is Iveco ook verantwoordelijk voor de levering van 130 op afstand bestuurbare wapenstations, zogeheten remote controlled weapon stations (RCWS). Met het RCWS, het deFNder Light-systeem van FN Herstal, kan de hardtop worden uitgerust met een Minimi- of MAG-machinegeweer. De RCWS’en kan trouwens ook op de gepantserde wisselcabines van de Scania Gryphus-vrachtwagens worden gezet. Met het RCWS kan de schutter beschermd vanuit het voertuig doelen onder vuur nemen. Het optische systeem van de RCWS kan een belangrijke rol spelen bij het waarnemen. En vanuit het dakluik is de mitrailleur ook met de hand te bedienen. De softtop-versies van de Manticore worden uitgerust met een ringaffuit.

Groter

Wat meteen opvalt is dat de Manticore een stuk groter is dan zijn voorganger. Van der Ven: “We hebben gekozen voor meer laadvermogen, betere bescherming en grote mobiliteit. Dan kom je op een groter voertuig uit”. Het is een verschil met de kleinere en open MB. Juist die openheid zorgde voor een beter contact met bijvoorbeeld burgers in Afghanistan. Je ziet met de komst van de Manticore dat er in het hogere geweldspectrum (internationaal) een verandering in prioriteiten heeft plaatsgevonden.

De Manticore hardtop kan straks nog prima met de Hercules door de lucht vervoerd worden. Wel moet dan het RCWS gedemonteerd worden. Omdat het voertuig ook een stuk groter is dan de Landrover van het Korps Mariniers wordt het voor het gebruik op de kleinere landingsschepen 179 nieuwe lichte patrouillevoertuigen aangeschaft. Dit gebeurd onder het project voor de Future Littoral All-Terrain Mobility patrouillevoertuigen (FLATM PV). In dit laatste project worden trouwens ook de Bv206 en Viking vervangen. Het Commando Zeestrijdkrachten gaat trouwens 108 softtop Manticores krijgen.

Iveco MTV

Nederland is ‘launching customer’ voor de Manticore. Iveco Defence Vehicles gaat het voertuig op de markt brengen als de Iveco Medium Tactical Vehicle (MTV). De eerste grote internationale presentatie is in juni, op de Eurosatory in Parijs.

Techniek

Het voertuig zelf is gebaseerd op het Iveco Eurocargo-chassis dat volledig voor militair gebruik is aangepast. De 6,7 liter, 280pk, 1000Nm sterke turbo-dieselmotor, gekoppeld aan een automatische versnellingsbak met zes versnellingen en hoge/lage gearing, moet zorgen voor prima mobiliteit in elk terrein. Het is permanent vierwiel aangedreven met sperdifferentiëlen op de voor- en achteras en de tussenbak. En over de foto’s: je kijkt naar het eerste prototype dus nog niet alles is afgewerkt zoals dat in de productie-versie wel zal zijn!

Fotogeniek

Hoog op de wielen, gepantserd en groot. En met een grille die iemand deed denken aan de Jeep, de allereerste Westerse terreinwagen.