Martin BosNieuws

Dutch Military Vehicles creëert voertuigen voor elke missie

Het bedrijf Dutch Military Vehicles (DMV4x4) is sinds 2018 actief in de wereld van bijzondere Iveco-voertuigen. Het Brabantse bedrijf leverde hun eerste grote opdracht, de Anaconda, aan het Korps Mariniers. Daar is nu de veelzijdige Manticore bijgekomen. Bovendien ontwikkelt en onderhoudt het bedrijf andere unieke voertuigen in kleine oplages.

Ontstaan van Dutch Military Vehicles

In 2018 ontstond er bij Defensie de behoefte om de gepantserde Mercedes terreinauto’s op de Antillen beschikbaar te maken voor inzet bij de Landmacht. Daarvoor werd een Europese aanbesteding uitgeschreven voor ‘Voertuigen 4×4 Carib’ en gegund aan DEBA Bedrijfsauto’s. DEBA had al eerder Defensie-ervaring opgedaan met de levering van 33 Iveco-vrachtwagens aan de Antillen. Voor deze 4×4-aanbesteding had men een model aangeboden op basis van de Iveco Daily bestelwagen. Tegenwoordig kennen we hem als de Anaconda.

De Anaconda’s moesten binnen een half jaar geleverd worden. Het was een ambitieuze opdracht waarover de toenmalige directeur Mark Scheffers van DEBA in de krant BN De Stem zei: “Zou zo maar kunnen dat ons bedrijf een Defensie-tak krijgt.” Kort daarna werd Dutch Military Vehicles daadwerkelijk opgericht. De banden met Iveco zijn altijd gebleven. Sinds 2019 is Deba opgenomen in de Iveco Schouten Group. DMV4x4 bleef een aparte tak binnen deze groep om zich volledig te kunnen richten op de (ontwikkeling van) militaire voertuigen

Manticore

De Nederlandse krijgsmacht krijgt 1.185 Manticore voertuigen. IDV, Iveco Defence Vehicles, bouwt ze. Daarna gaan de voertuigen naar Nederland om afgebouwd te worden. DMV4x4 voorziet ze van de Rear Cargo Body Hard Top (RCBHT), de ‘vrachtruimte’ achter op het voertuig.

Die nieuwste Manticores komen in Etten-Leur aan met het het reservewiel op een pallet op de plek waar de RCBHT komt.

De monteurs zetten in de werkplaats de verschillende onderdelen van de RCBHT op de metalen frames.

Als de complete RCBHT op de Manticore staat, dan is hij klaar voor het verdere werk. Een oplegger brengt per keer twee Manticores naar de spuiterij van Ematra Paint Solutions in Barneveld. Daar krijgen ze hun camouflage-patroon. Na het spuiten gaan ze naar de kazerne in Stroe om vanuit daar opgeleverd te worden aan de verschillenden eenheden.

Bijzondere voertuigen

Naast de opbouw op de Manticore, maakt DMV4x4 ook de opbouw voor een aantal bijzondere vrachtauto’s. We mogen niet verklappen wie de voertuigen op onderstaande foto’s krijgt. Op basis van de kleur kan je misschien de bestemming raden…

Athena

Minder geheimzinnig is de Athena van de Koninklijke Marechaussee. Net als de Anaconda is de Athena gebaseerd op een Iveco Daily-chassis. In dit geval de 5,2ton GVW variant. De Athena is een voertuig dat speciaal is ontworpen voor de KMar en bestaat uit varianten als een Mobiel Commandocentrum en een Mobiele Verhoorkamer.

De Athena heeft een groot accupakket in het voertuig en zonnepanelen op het dak. Hiermee kan het personeel 16 uur werken zonder aggregaat of andere externe stroombron. Zelfs de airconditioning werkt gewoon op de accu!

Thema Manticore
De Koninklijke Landmacht krijgt de Manticore als vervanging van (onder andere) de Mercedes-Benz terreinwagens. We stellen de Manticore in een aantal artikelen aan je voor:
De algemene voertuigpagina met alle varianten
Presentatie eerste Manticore in 2022
– Dutch Military Vehicles creëert voertuigen voor elke missie (deze pagina)

Alle Manticore-foto’s op de website zie je via deze link.