De Dorstige Types zijn nooit meer dorstig

Het is mei 2020 en de collectie van de Stichting Rijdend UNIFIL-museum ‘Dorstige Types’ is voor het laatst volledig te bewonderen.

Op 31 augustus 2017 werd het museum namelijk getroffen door een grote brand. De CADI, de kantine van het museum en 2e huiskamer voor de vele veteranen, werd verwoest. Zie ook onze reportage van toen.
Nu wordt de collectie klaargemaakt voor een veiling. In dit artikel vind je een uitgebreid fotoverslag van de laatste keer dat alle stukken bij elkaar zijn maar we beginnen met een terugblik.

Na de brand

Wat is er gebeurd na de brand in de CADI? Want achteraf bleek de brand het begin van het einde van het museum. Het is nooit meer gelukt om een fatsoenlijke doorstart te maken.
Een kleine reconstructie:

  • Direct na de brand was de stemming er een van ‘vooruit’, opruimen en door. Sponsoren werden er gezocht en gevonden. Er was volop media-aandacht.
  • Op 4 november 2017 werd € 3000 opgehaald op een benefietconcert. Op Facebook konden we zien dat de afgebrande Cadi gesloopt is.
  • De verhuurder van het DT-pand aan de Spijksedijk in Culemborg zegt eind 2017 de huur op: de loods moet verlaten worden.
  • De foerier Nico ruimt als eerste op 10 januari al zijn spullen op.
  • En eind januari ruimt men de rest op. De hal is leeg en alles worden gestald in Nieuwendijk.
  • Voor de veteranen in en rond Gorinchem wordt de Veteranen Vesting Gorinchem gestart. Belangrijk dat ze hun inloophuis houden en waar veteranen terecht kunnen voor een luisterend oor of een helpende hand. Het artikel hierover in het AD is ook eigenlijk meteen het laatste nieuws dat er naar buiten komt.

Zoekgeraakt en teruggevonden

De collectie stond dus (zegt men) in Nieuwendijk in dozen en in kratten. Er lijkt niks mee te gebeuren en je hoort er niets meer van. Tot begin mei 2020. Ineens begint het in de ‘groene gemeenschap’ te gonzen want het schijnt dat de complete inventaris van de Dorstige Types is opgekocht. Al snel volgt de bevestiging dat de complete collectie via veilinghuis Troostwijk verkocht zal worden.

Mei 2020, de laatste keer compleet

De geruchten over de verkoop van de collectie zijn dus waar. We treffen de volledige collectie voor de allerlaatste keer bij een boerenbedrijf in de buurt van Barneveld. De gehele collectie van het UNIFIL-museum is door een handelsonderneming gekocht (vanwege privacy en de gevoeligheid noemen we de precieze locatie en de namen van de verkopers niet). We zijn gelukkig dat DefensieFotografie de collectie nog een laatste keer kan zien. En de we mogen fotograferen voor het nageslacht.

Handel

De complete collectie van de “Dorstige Types”. Hoe kom je er aan en wat moet je er mee?
Het antwoord op de vraag komt van een van de huidige eigenaren: “Het bleek dat de collectie te koop was. We hebben er lang over nagedacht, moeten we het doen? Hoe gaan we het verkopen?”. Uiteindelijk hebben ze de knoop doorgehakt en voor een “fors bedrag” de collectie gekocht. En als eenmaal de koop rond is, blijkt de omvang van de collectie groter dan iedereen ooit heeft durven denken.

Los verkopen geen optie

Aankondiging veilig website Troostwijk

De collectie bestaat uiteraard uit de voertuigen. Verder zijn er palletboxen met onderdelen en veel, heel veel, kratten met losse spullen. De kopers komen niet uit de ‘groene wereld’. Zelfstandig de waarde van ieder item inschatten en zelfstandig alles verkopen is geen optie. Kennis, tijd en behoefte ontbreken hiervoor en de collectie is domweg te groot. En vandaar dus dat de collectie in kavels door Veilighuis Troostwijk verkocht gaat worden. De veiling staat bij Troostwijk geregistreerd onder nummer 32786. Startdatum van de veiling is woensdag 17 juni (16:00 uur) en de sluitingsdatum is 9 juli 2020 (19:00 uur).

Collectie Dorstige Types

Na deze langere inleiding van het artikel volgen de foto’s. Hiermee geven we een indruk van wat de collectie ooit in materiële zin is geweest. Wat hebben al die veteranen, vrijwilligers, donateurs en betrokkenen ooit bij elkaar gebracht?

Voertuigen

Op het veilingterrein staan de voertuigen van de Dorstigen opgesteld.
Tel je mee:

voernoot Het rupsvoertuig FV432 is niet afkomstig van de Dorstigen. Deze komt uit de collectie van Rob Baaiman en is eerder door deze handelaren aangeschaft.

De kwaliteit van de voertuigen is erg wisselend en varieert van ‘zeer fraai, starten en lopen’ tot ‘donor’. Kijk bij de foto’s van de vrachtwagens ook nog even naar wat er achterin ligt…

Fotowanden

Voor de aankleding, compartimentering en afzettingen hadden de Dorstige Types de beschikking over een grote collectie hekken met een fotoprint.

In kratten, los en op pallets

Heel veel spullen van het museum zit in kratten. Tientallen palletkratten en ruim honderd kleinere houten kratten. Hoe is er in 2018 opgeruimd? Je kunt nu nog zien dat er bij het inpakken weinig tijd was. Het zit er uit alsof iemand zei: “Gooi maar in een krat”. Met als gevolg dat de inhoud van de kratten verre van gestructureerd is.

Groot

Buiten staan de echte grote onderdelen: compressoren en tanks, een Bronswerk-verhitter, werkbanken, oliebakken, garagemateriaal, een plateautrap, tafels en stoelen, een bandenkooi et cetera.

In grote kratten vinden we de grotere voertuigonderdelen of de grotere stukken. Buiten waren de kratten tijdens ons bezoek nog de dekzeilen afgedekt (waardoor het lastig te bekijken was). Binnen ging het van tentstokken, via een metaaldetector, gereedschap, elektrische apparaten, een optische afstandmeter, blanco (genoeg voor een brigade) en papieren naar een grote collectie serviesgoed en kledinghangers.

En natuurlijk waren er volop onderdelen voor voertuigen. Iemand nog een tandwielkast nodig van een 126 of 328? Of een uitlaatdemper? Verder lagen er losse motoren, ingepakte motoren en motoren in een testbank. Een container met dashboarden (om de meters nog uit te halen), twee containers met stoelzittingen, een lade vol met accuklemmen, nylon bussen (uit de vering van de DAFjes), pakkingen, velgen en velgringen, brandstoftanks. tientallen sturen, stickers, koplampen en dynamo’s.

Kleine kratten

Houten kratten, de complete loodsvloer staat er nu vol mee. Een groep mensen is ze in de loods aan het uitzoeken: burgerspullen in de hoek, militaire spullen centraal in de loods. En daarna gaan alle onderdelen nog een keer door de handen om een echte sortering te maken die beter geschikt is voor de veilig.

Veel kleine voertuigonderdelen zitten nog in de originele verpakking en zijn voorzien van een sticker met het NSN-nummer. Verder vinden we kabels, radio’s, elektrisch gereedschap, handgereedschap, boeken en allerlei ander klein spul.

Papier

Jaargangen aan de Defensiekrant, oude encyclopedieën, de Revu en Panorama, kranten en reclamefolders. Neem maar mee naar de loods, misschien zoekt iemand nog iets te lezen?
En natuurlijk zijn er de nodige Technische Handleidingen en Voorschriften. Handboek Soldaat in verschillende jaargangen. Voertuighandleidingen van ieder denkbaar voertuig en verkreukelde wervingsposters van Defensie.

Souvenirs

Uit de Libanon-periode zijn er bijzondere stukken bij elkaar gebracht: borden van de wegblokkades, waterpijpen, Perzische tapijten en foto’s. De kazerneborden in Nederland waren ook niet veilig voor de snelle vingers.
De bijzondere items in de collectie zijn tegeltjes. Vroeger kreeg je ze mee als aandenken van de eenheid waar je gewerkt had. We hadden nog een leger met veel mensen en veel overplaatsingen; heel veel tegeltjes dus. Algemene tegeltjes van wapens en dienstvakken maar ook onderdeelsspecifieke tegels.

En natuurlijk is er de bijzondere handgemaakte modellen-collectie. Bij de brand zijn er in de CADI een aantal verwoest. In het museum stonden er echter nog genoeg. De foto’s spreken voor zich.

Uitrusting, kleding en uniformen

Wat is een militair zonder een uniform? In het museum in Culemborg stonden de aangeklede poppen je aan te staren. Alsof het bekenden zijn, ze je ze terug. Daarnaast worden de nog blote poppen door de vrijwilligers keurig aangekleed met het juiste uniform (uit de kratten), in de juiste draagwijze en met de juiste accessoires. Helmen, sokken en andere spullen uit de plunjebaal zijn er in veelvoud.

Overige inventaris

En dan is er nog de groep spullen die we gemakshalve maar ‘overige inventaris’ noemen. Het apparaat met de vleugels (een Letov KT-04) en een Harley Liberator (inworp 50 cent) vallen extra op.

Waarde?

Bij het opkopen is er een stevig bedrag betaald voor de collectie. De kosten van de opslag van de laatste jaren konden hiermee gedekt worden. Hoeveel de collectie bij de veiling gaat opbrengen weten we op 9 juli.

Is de collectie waardevol? Zeker! Voor de groene liefhebber is het een bijzondere collectie door zijn omvang maar ook door de stukken in de collectie. Alles in is veelvouden aanwezig. Er zijn veel spullen waarvan je het bestaan kent maar die je nog nooit vast hebt kunnen houden.

Het zijn unieke spullen met waarde, ook met veel waarde. Bijvoorbeeld voor de uniformliefhebbers en andere verzamelaars. Er zijn enorm veel onderdelen waarvan ik verwacht dat voertuigliefhebbers deze graag op de plank willen hebben. Zowel gebruikte tandwielkasten als gloednieuwe (NOS) kabels, meters en leidingen, klemmen en rubbers. Van Dam, Carrosseriebedrijf Peter van den Berg en hun collega’s zullen er wel weg mee weten. Ik verwacht ook dat we veel kavels bij de bekende dumpzaken terug zullen zien.

Onbetaalbaar

De grootste waarde (onbetaalbaar) van de collectie is militair historisch. Zo uniek en veel over de laatste 40 jaar van de krijgsmacht. Heel veel spullen die bijvoorbeeld op deze site of bij het NIMH voor het grote publiek getoond zouden kunnen of moeten worden. Of documenten met achtergrondinformatie (minimale verzamelaarswaarde, zeer geschikt voor onze uitwerking van de MOB-complexen of in andere thema-pagina’s). Er was helaas geen tijd of gelegenheid om de stukken te scannen.

Struinen door de collectie. Bijzondere stukken door je handen laten gaan. Zo ongelooflijk veel. Ongeloof en euforie. En tegelijkertijd voelt het alsof je het huis van een overleden familielid aan het leeghalen bent. Zoveel spullen met vooral emotionele waarde waarop nog de naam van de gever staat of modellen die ooit met veel liefde in elkaar gezet zijn. Niemand heeft toen kunnen verzinnen dat uiteindelijk alles in een loods zou liggen en geveild gaat worden.

Update 9 juli: de opbrengst

De veiling sloot op 9 juli 2020. Om een indruk te geven van de opbrengst, is er onderstaande tabel met de uiteindelijk geboden bedragen, de prijzen waarvoor de stukken verkocht zijn. Hou er rekening mee dat bij ieder bedrag nog de veilingkosten (opgeld, 17%) en BTW (21%) komt.