Martin BosOefeningen

Falcon Autumn 2022: FOB Drachten

Tijdens de oefening Falcon Autumn 2022 is Vliegveld Drachten ingenomen door militairen van 11 Luchtmobiele Brigade. Voor het verdere verloop van de strijd is het vliegveld omgetoverd tot een Forward Operating Base. Wat is een FOB in de praktijk?

Met Falcon Autumn wordt zo realistisch mogelijk getraind door de militairen van de Nederlandse 11 Luchtmobiele Brigade en hun Poolse collega’s. Voor transport en bescherming gebruiken de troepen een groot aantal helikopters. Natuurlijk de ‘eigen’ helikopters van het Defensie Helikopter Commando zoals de Chinook, Cougar en NH90. Versterking komt via buitenlandse helikopters. Zoals de Mi-8 Hip van de Poolse Luchtmacht. Of helikopters van het Amerikaanse leger. In totaal komt de heli-inzet op 33 stuks (4 minder dan we vorige week dachten).

Falcon Autumn 2022 is al anderhalve week bezig. In de eerste week werd er gewerkt aan planvorming en (internationale) samenwerking. Ondersteuning van de operatie is ingericht met bijvoorbeeld de op de website getoonde FARP (Forward Arming and Refuelling Point) op de Ginkelse Heide.

Luitenant-kolonel Laurens van Leussen
Luitenant-kolonel
Laurens van Leussen

Een dag eerder is het vliegveld Drachten onder leiding van luitenant-kolonel Laurens van Leussen van 11 LMB veroverd op de vijand. In de avond zijn hij en zijn manschappen buiten gehoorafstand (ongeveer 8 kilometer) afgezet door helikopters. Daarna zijn ze opgerukt naar het vliegveld. Het primaire doel van de aanval was het vliegveld zonder noemenswaardige schade in handen krijgen. Zodat het zo snel mogelijk na de verovering omgetoverd kan worden als basis voor de verder strijd. Een basis die in militaire termen Forward Operating Base heet. De overste geeft bovendien aan dat met Falcon Autumn dit jaar zijn bataljonstaakgroep gecertificeerd wordt. Daarmee zijn ze gereed voor inzet.

FOB – Forward Operating Base

Een FOB (Forward Operating Base) is (in de definitie) een semi-permanent ondersteuningspunt in het gebied van een grondgebonden operatie. De FOB ligt in de regel dichter bij het front dan de hoofdbasis (Main Operating Base). Vanuit de Forward Operating Base kunnen gedurende een langere periode een deel van de tactische operaties ondersteund worden.

Omdat een FOB de beweging in het operatiegebied vergemakkelijkt, vergroot het het operationeel bereik van de strijdmacht. Wanneer de operatie langere tijd duurt en de FOB langer operationeel moet blijven, kan de doorgaans (zeer) primitieve, sobere locatie worden uitgebreid en/of verbeterd tot een meer permanent karakter (zoals in Afghanistan is gedaan).

In de regel wordt een FOB gebruikt op pelotons- tot en met compagniesniveau. Een FOB kan ook worden gebruikt als uitvalsbasis, bijvoorbeeld om in zeer korte tijd parate troepen ter versterking te kunnen uitbrengen. Ten behoeve van operaties van Special Forces wordt een FOB vaak ingericht op een verlaten vliegveld.

Een Forward Operating Base heeft een aantal eigenschappen. In de FOB in Drachten zijn ze in de praktijk terug te vinden. We lopen ze een voor een na. In de militaire uitleg (cursief) en wat we in Drachten zien.

Zelfvoorzienend

Een FOB is beperkt self supporting (zelfvoorzienend) voor wat betreft force protection, logistiek en command & control (C2).
De FOB in Drachten heeft zijn eigen bescherming en logistiek op orde. Aan de randen van het vliegveld vinden we de bewaking die controleert op de toegang. In kratten is de voorraad aangeleverd. Kratten met water, maaltijden en munitie liggen centraal op de FOB opgeslagen.

Ook buiten het vliegveld vinden we eenheden die zorgen voor de bescherming. Vanuit een verdekt opgestelde Fennek wordt de omgeving geobserveerd. Militairen in een gecamoufleerde Mercedes terreinwagen hebben de bewapening en mobiliteit om een potentiële aanval af te slaan.

Bevoorrading door de lucht

Bevoorrading en het voorraadbeheer zijn afhankelijk van de gekozen vorm van logistieke ondersteuning, maar in principe door de lucht.
De FOB in Drachten is door de lucht bevoorraad. Een Duitse PZL-Mielec M-28 Skytruck nam het transport voor zijn rekening. Elisabeth Smit Photography wist de komst van het vliegtuig vast te leggen.

Bij het operatiegebied

De FOB ligt in de as van beweging van de operatie. Ingericht in de periferie van het operatiegebied (Area of Operations / Area of Operational Responsibility).
Het front van de troepen op Drachten ligt volgens het scenario 40 kilometer verderop. Het verklaart de betrekkelijke rust op het terrein. En waarschijnlijk beschikt de tegenstander niet (meer) over artillerie of luchtsteun. Een groot aantal troepen is op het terrein aanwezig om in het operatiegebied te patrouilleren en de laatste haarden van verzet te elimineren.

Geneeskundige hulp

Mogelijkheid tot het verlenen van eerste hulp aan eigen troepen of evacués.
Een Role 1 veldhospitaal is ingericht op de FOB van het vliegveld Drachten. Role 1 is de eerste medische opvang in het veld. Het is de plek voor het verhelpen van kleine medische ongemakken. Of voor het in leven houden en stabiliseren van de ernstig gewonde militairen voordat ze naar een grotere medische post (zoals een Role 2) gestuurd worden.

De medische opvang bestaat in Drachten uit een tent met twee behandelplekken voor de gewonden. Voor het grote transport heeft men de beschikking over een Gryphus 8×8 High Operational. Een MB met generator-aanhanger zorgt voor de noodzakelijke stroom.

Voor het vervoer van de gewonden kan men beschikken over een speciale versie van de LSV, het Luchtmobiele Speciale Voertuig. Deze is verlengd zodat er onder de huif twee gewonden op brancards vervoerd kunnen worden.
Nieuw is de Polaris Ranger. Een terreinvaardige quad die gebruikt kan worden om snel door het operatiegebied te manoeuvreren.

Binnen in de POON-tent (het Polyvalente Onderkomen) zijn er twee behandelplekken voor gewonden. Binnen Falcon Autumn oefent men in de tent in het omgaan met zwaardere oorlogsverwondingen. Hiervoor worden er volgens het oefenscenario trauma-acteurs ingezet die verwondingen natuurgetrouw uitbeelden. De tent wordt dus niet gebruikt voor gewonde militairen in de oefening. Deze worden door anderen (en buiten de FOB) opgevangen.

Bevoorrading

Mogelijkheid om van hieruit luchtmobiele of luchtgemechaniseerde operaties naar of in vijandelijk gebied uit te voeren. De FOB is idealiter geschikt als bevoorradingsdump, in het bijzonder van klasse III en V (brandstof en munitie), voor helikopters. Hierbij fungeert de FOB als ‘springplank’ voor de helikopters, als FARP (Forward Arming and Refuelling Point).
Drachten heeft geen Scania WLS brandstoftankauto’s zoals we zagen op de Ginkelse Heide. In plaats daarvan zijn er drie gele Volvo brandstofvoertuigen. De brandstof is geregeld. Bewapening is ook hier niet van toepassing.

Uitvalsbasis voor militairen

Vanuit de FOB worden verschillende missies/scenario’s uitgevoerd, zoals patrouilles en speciale operaties.
Drachten is het startpunt voor operaties die uitgevoerd worden door de aanwezige militairen. Het is ook hun veilige plek om te overnachten en zich voor te bereiden op een nieuwe inzet. Naast slapen is een van de belangrijkste activiteiten ook het eten. Bij gebrek aan een keuken gebruikt men de bekende zakken die voor 24 uur eten / calorieën bieden.

Militairen

De grootste zichtbare groep militairen waren de Polen. In afwachting van het vertrek met helikopters doodde men de tijd.
Deze groep Poolse militairen behoort tot de 25 Brygady Kawalerii Powietrznej (25 BKPow). Het zijn directe collega’s van de 11 Luchtmobiele Brigade. Met als enige verschil dat de eenheid hun eigen helikopters heeft terwijl 11 LMB gebruik maakt van onze Koninklijke Luchtmacht.

Eten

Pasta Bolognese? Kipgehaktballetjes met rijst? We hebben het jammer genoeg niet kunnen proeven.

Slapen

Slapen kan op verschillende manieren. De meest luxueuze manier is in een boogtent die voorzien is van een kachel. De meeste militairen slapen met hun slaapzak ‘gewoon’ in het grasveld. Sommigen hebben een tussenvorm van een tentzeiltje achter het voertuig. Of een ligbed naast de boogtent?

Uitvalsbasis voor operaties

Vanuit de FOB worden verschillende missies/scenario’s uitgevoerd, zoals patrouilles en speciale operaties.
Voor het vervoer gebruikt men uiteraard vanaf de FOB de helikopters. Maar om die veilig te laten landen en opstijgen zijn er specifiek opgeleide militairen aanwezig: het Mobile Air Operations Team (MAOT). Zij zijn verantwoordelijk voor het vliegveld en de vliegbewegingen. Met de radio staat men in contact met de verschillende helikopters. En ze hebben hun eigen weerstation, quads en motorfietsen meegenomen.

Eindelijk is het dan zover. Transporthelikopters komen de troepen ophalen voor operaties. Apaches zorgen voor de nodige beveiliging.

En waar gaan al die troepen heen met de helikopters? Onder andere op missie naar het Oefenterrein Havelte.