Martin BosOefeningen

HOT!

Helikopters van het Defensie Helikopter Commando (DHC) oefenen samen met militairen van de 11 Luchtmobiele Brigade van 17 augustus tot en met 4 september in Nederland tijdens oefening HOT NL! In deze oefening traint men met Chinook en Cougar-transporthelikopters de zogeheten ‘brown-out’ landingen, landingen waarbij een grote zandwolk ontstaat. Deze landingsprocedure vergt het uiterste van vliegers omdat het zicht naar buiten grotendeels ontnomen wordt.

Blijven trainen

Portret Overste Jorik ter Veer
Lt-Kol Jorik ter Veer,
commandant 300 Squadron

In de Nederlandse missiegebieden is het vaak warm en woestijnachtig. Kijk naar bijvoorbeeld Mali of Afghanistan. Trainen (en kwalificeren) in het veilig opereren is daarom noodzakelijk.
“Dit komt tijdens ons werk regelmatig voor”, bevestigd commandant 300 Squadron, luitenant-kolonel Jorik ter Veer.  “Niet alleen in woestijngebieden, maar ook tijdens oefeningen in Europa en zelfs hier in Nederland komen we soms dergelijke situaties tegen. Belangrijk dus om dit te blijven trainen.”

En dat trainen en kwalificeren geldt ook voor de militairen van de 11 Luchtmobiele Brigade die meedoen aan de oefening. In een zandstorm door een helikopter worden opgepikt of gedropt vergt toch andere vaardigheden.

Zaragosa

Normaal gesproken vindt de oefening plaats in het zuiden van Europa, waar de oefencondities warmte (vandaar de oefeningsnaam “HOT!”) en zand/stof optimaal zijn. Zaragosa in Noord Spanje is daarbij een favoriete plek. Echter, door de COVID-maatregelen kunnen essentiële trainingen voor helikopterbemanningen op dit moment niet in het buitenland plaatsvinden. 
Om hun vaardigheden en kwalificaties te behouden traint het DHC daarom een aantal weken in Nederland. Overste ter Veer: “Het wordt nooit echt comfortabel maar hoe vaker je er in traint, hoe beter je er in wordt”.

Spreiden

Komende weken worden de verschillende procedures overdag, maar ook in de avond bij duister getraind. Dit alles gebeurt op verschillende zandvlaktes binnen de gemeenten Amersfoort, Apeldoorn, Barneveld, Elburg, Epe, Harderwijk, Leusden, Meppel, Nunspeet, Oirschot, Soest, Steenwijkerland, Westerveld en Zeist.
Defensie verspreidt vliegbewegingen zoveel als mogelijk over de diverse oefengebieden in Nederland om het geluid en belasting voor de leefomgeving geaccepteerd te houden.

Brown-out in de praktijk

Op het Oefenterrein Oirschot wordt vanochtend de oefening HOT NL! uitgevoerd. En waar Nederland tot vorige week zwichtte onder de langste hittegolf ooit, is de toplaag van het zand nu nat door de regen. Althans, de eerste centimeter zand. Daaronder is het nog heerlijk droog.

Chinook

De CH-47 Chinook is de grootste helikopter van het Defensie Helikopter Commando. Door zijn twee rotorbladen achter elkaar is het ook de helikopter die de meeste mensen zonder problemen weten te herkennen.
De grootste helikopter betekent ook dat er de grootste luchtstroom vanuit de rotorbladen nodig is om te vliegen. En dat er dus veel zand opgeworpen wordt. Zowel tijdens de landing als tijdens het vertrek is er sprake van een forse zichtvermindering. Stationair op de grond is er een lichte bries die het zand nauwelijks verplaatst.

Cougar

De Cougar is naast de Chinook de andere transporthelikopter die we regelmatig zien. Met een totaal (beladen) gewicht van 10 ton, is hij een stuk minder krachtig dan de Chinook. Onderschat hem niet want hij is in staat om op het oefenterrein Oirschot een forse hoeveelheid zand te verplaatsen.

Aan dit deel van de oefening deed de 11 Luchtmobiele Brigade mee. Acht militairen werden door de Cougar op het veld afgezet. De helikopter maakt een rondje en daarna mogen ze weer aan boord.
Onder normale omstandigheden werken de grondtroepen meer op afstand van de helikopter en meer vanuit dekking tegen mogelijk vijandelijk vuur. In een brown-out situatie werken ze vanuit de ‘huddle’ (Engels voor opeenhoping, kudde). Door dicht bij elkaar te gaan zitten beschermen ze zich direct naast de heli tegen de stofwolken. Bij het oppikken landt de helikopter direct naast zijn ‘huddle’ (en gaat de ‘chalk’ aan boord).